dagarmedmig

2012-04-29
21:28:30

Folieknyten både till mat och dessert
Mannen i familjen börjar likna Freddan i solsidan. Jag antar att ni direkt får upp associationer om mannen som grillar på tok för mycket. Ja, precis som Freddan står han numera varje kväll vid sin gasolgrill, i jakten på att få det perfekta grillade köttet. Han lyckas jäkligt bra, om och om igen. 

Det är alltid kul med middagsgäster och eftersom vi ändå är inne i svängen med gäster så bjöd vi hit mina svärföräldrar, behöver jag säga att det blev grillat :)

Dagens kvällsmat blev chilimarinerade kotletter med gårdagens potatis och grönsaksknyten.

Ingredienser till 4 pers:

6 st kotletter
chilimarinad
3 st stora tomater
dill
basilika
1 pkt fetaost
havssalt
8 st salladslökar

Gör så här:

1. Marinera köttet i en plastpåse. Låt gärna ligga över natten så det drar till sig mycket smak.
2. Riv av 4 st ark folie
3. Hacka tomater, basilika, dill och fetaost.
4. Portionera ut tomatblandningen på de fyra foliearken, strö havssalt över & "knyt" i hop dom.
5. Lägg foliearken på grillen under tiden som köttet grillas.




Jag serverad gårdagens potatis och gjorde en likadan sambal oelek sås som igår.
Maten fick mycket beröm av svärföräldrarna, så även detta var en hit som kommer göras fler gånger i sommar.

Till efterrätt blev det Gino med äkta vaniljglass. När man väl har igång grillen tycker jag att det är så smidigt om man även kan tillreda efterrätten där. Jag älskar smidighet och saker som man kan förbereda. Speciellt om man ska ha gäster. Finns inget tråkigare än när värdparet står i köket under hela tillställningen eller när man själv är personen som ska fixa maten och man känner sig stressad över att inte hinna. För att lyckas i köket krävs det tålamod, harmoni och kärlek.
-Förberedelse, slår jag ett slag för-

Ingredienser 4 pers:

Jordgubbar (färska eller frysta)
Hallon (färska eller frysta)
4 st kiwi
3 st bananer
150-200 gr vit choklad
Vaniljglass


Gör så här:

1. Riv av fyra stycken folieark
2. Skala och skär kiwin i skivor.
3. Dela bananerna i skivor.
4. Lägg jordgubbar, hallon, kiwin och bananen jämt fördelat på de fyra foliearken.
5. Riv chokladen på den grövsta delen av rivgärnet och lägg sedan på choklad på frukten.
6. "Knyt" ihop foliearken och grilla i ca. 15 min eller tills chokladen har smält och frukten mjuknat.

Serveras med äkta vaniljglass.
Smaklig måltid vänner!






På tal om något helt annat. Ebba har sagt sina första riktiga ord idag.
-Pappa-  & -Tack-, ja de blev Ebbas första ord.
Herregud så stolta föräldrar. Känns overkligt att vår lilla plutt redan är 8 månader och en till milstolpe är uppnådd. Du är vår solstråle.


All kärlek!
hjrta


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: