dagarmedmig

2012-04-24
22:58:00

Pelagorner och lax
Att vara bortskämd med bra väder kan vi på västkusten inte skryta med den senaste tiden. Men idag har det varit riktigt skönt i luften, så pass varmt att sjalen åkte av under promenaden. Inte illa.
Konstigt hur vädret styr ens känslor. För mig räckte det att det var några plusgrader varmare ute för att jag skulle känna ett riktigt sug efter att köpa nya blommor till fönstrena här hemma. Ja, så fick det bli - Vita vackra pelagorner.
 
 
 
Utan att ta i så jag håller på att svimma (okej, kanske) så gör blommorna enligt mitt tycke hela hemmet. Tänk er ett hem utan blommor - urtråkigt enligt mig.
 
Innan mina tre desperate housewives sugna tjejer kom över lagade jag till en god, snabb och enkel laxrätt. Gillar att det går snabbt och att man inte behöver stå och förbereda i flera timmar, men när man ändå vill ha något varmt att mätta magen med. Så här kommer dagens laxrecept.
 
KARINS LAX
Ingredienser ( 3-4 pers):
 
600 g laxfilé
1 dl vatten
3 1/2 msk hummerfond
1 dl creme fraish
3 dl grädde
2 tsk fransk senap
cajunpeppar
1 knippe dill
3 msk röd stenbitsrom
 
Gör så här:
 
1. Vispa samman grädde, vatten, fond, creme fraish och fransk senap.
2. Låt det koka upp i en kastrull (har man bråttom så kan man hoppa detta steget och gå direkt till nr. 3)
3. Lägg laxfilén i en ungsform och häll över såsen.
4. Sätt in laxfilén i ugnen på 175g i nedre delen av ugnen i ca. 20 min.
5. Innan servering krydda med cajunpeppar. Lägg på stenbitsromen och den klippta dillen.
 
Serveras med potatis (extra gott med pressad) eller ris.
Idag var jag sugen på broccoli så det gjorde jag, passade alldeles utmärkt till.
 
 
 
(Bilden är fruktansvärd, men jag glömde att fota och kom på det när jag precis lagt ner resterna i matlådan)
 
 
 
Nu är det sängen som gäller för hela slanten.
God natt på Er!
 
All kärlek
hjrta
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: