dagarmedmig

2012-08-20
22:25:35

Schweizerrullar med skinka..
Ni vet det där med att ta vad man har hemma och inte hela tiden springa till affären, det är jag verkligen inte duktig på. Jag försöker och försöker men kommer alltid på mig själv misslyckandes.
 
Imorgon tänker jag inte ge mig, utan då ska det lagas middag av någonting som vi har hemma :) 
Ikväll blev det tyvärr en snabbis till affären för att handla till kvällsmaten, men det var det värt, för ack så gott det blev.
 
Här kommer dagens recept!
 
Schweizerrullar med skinka
4 pers
 
500 g valfri köttfärs 
1 tsk salt
1 krm peppar
10 st rosépepparkorn
1,5 dl riven ost
2 st ägg
0.5 dl vispgrädde
2 msk finhackad purjolök
2 msk finhackad persilja
10-12 st skivor rökt skinka
 
Sås:
3 dl vispgrädde
0.5 dl chilisås
salt, svartpeppar
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Finhacka purjolök och persilja.
3. Blanda samman färsen, salt, peppar, rosépeppar, riven ost, grädde och ägg.
4. Lägg ut 2 st skivor skinka lite omlott och lägg på en rejäl klick med köttfärs. Rulla ihop till rullar.
5. Lägg dem i en smord eldfast form med skarven nedåt.
6. Rör samman grädden med chilisås och smaka av med salt och peppar.
7. Häll såsen över färsrullarna. Strö över lite rosépeppar.
8. Grädda mitt i ugnen i ca 30-35 minuter. 
 
- Serveras med pressad potatis eller om man vill ha en LCHF variant tar man blomkålsmos - 
 
 
- Alla ingredienser är blandade - 
 
 
- Två skinskivor omlott och en rejäl klick med köttfärs -
 
 
- Rullar och sås har stått inne i ugnen 30 minuter, klara att äta -
 
 
- Så här läckra var rullarna inuti - 
 
 
- När jag lagar mat försöker jag ha med mig Ebba så mycket som möjligt. Jag låter henne pilla i besticklådan eller med maten. Jag tror och hoppas det har betydelse för henne, trots att hon bara är 1 år gammal - 
 
 
 
 
- Ebba var så faschinerad av purjolöken. Efter att jag skurit bort en bit som jag skulle ha i maten satt hon och sög på den. Så fort jag försökte ta bort den blev hon helt hysterisk, så den lilla tösen luktar rejält med purjolök nu kan jag säga :)  -
 
All kärlek!
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: