dagarmedmig

2012-08-28
08:54:55

Super smarrig paj...
Förlåt för glesa inlägg. Här hemma löser olika sjukdomar av varandra just för tillfället. Orken tryter och tyvärr blir det maten och bloggen som blir lidande just nu. Jag vet att så fort jag mår bättre kommer jag få energi till att laga en massa god mat igen. Så snart, håll ut mina vänner :)
 
För några dagar sedan när några vänner kom för att fira lilla Ebba i efterskott bjöd jag på en super smarrig ananas paj. Så den tänkte jag ge er receptet på!
 
Ananas paj
 
150 g smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
400 g krossad ananas, avrunnen
2 dl creme fraiche
0.5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 st ägg
 
Gör så här:
 
1.Börja med pajdegen. Smält smöret och ställ det åt sidan.
2. Blanda mjöl, socker och bakpulver i en stor skål. Häll över det av svalnade smöret och blanda till en deg. Det blir en ganska grynig massa.
3. Tryck ut degen i pajformen. Det går bra att använda en vanlig pajform, men helst en med löstagbar botten.
4. Blanda ihop fyllningen. Lägg ananas, creme fraiche, socker, vaniljsocker och ägg i en skål och blanda ordentligt.
5. Häll upp fyllningen i det obakade pajskalet.
Grädda i mitten av ugnen, 200 grader i 30 minuter.
 
- Låt pajen svalna före servering. Serveras med vaniljglass eller lätt vispad grädde -
 
 
 
 
 
Denna paj måste ni bara göra, är så god att jag skulle kunna äta upp en hel form :)
 
All kärlek!
 
 

Kommentar:
#1: Lotta Malmberg

Jag bakade denna pajen, underbar! Mina gäster blev mycket nöjda även de :) Tack!

Svar: Så härligt att höra. JAg älskar den också. Visst var den enkel att göra?! Alltid kul när man känner att gästerna verkligen uppskattade och gillade maten. Ha en härlig helg Lotta! Kramar till dej
Emelie Ånhed

2012-09-18 @ 15:35:28
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: