dagarmedmig

2012-08-08
22:14:00

Tema nummer 8 - DIY + recept
Do it yourself är dagens tema - just nu gör jag mycket sjäv, till och med så att jag vill ge mig en extra klapp på axeln för att jag gör allt själv till Ebbas kalas. Tyvärr är min lilla älskling sjuk, har feber och vill inte äta. Det känns jobbigt i mammahjärtat att se den man älskar mest av allt, inte må bra. Jag hoppas innerligt att hon är frisk imorgon igen så vi kan ha ett hejdundrans firande för den blivande 1 åringen på fredag & lördag !
 
Med anledning av do it yourself temat tänkte jag lägga ut receptet samt bilder på kakorna som jag bakade i förrgår.
 
Märtas skurna chokladkakor
ca. 60 st
 
200 g margarin eller smör
2 1/2 dl socker
5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 ägg
 
Pensling & garnering:
1 ägg
Pärlsocker
 
Gör så här:
1. Blanda alla ingredienser till en smidig deg. 
2. Dela degen i 6 delar. Forma den till rullar och lägg dem på smord plåt eller bakplåtspapper.
3. Platta rullarna något. 
4. Pensla dem med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.
5. Grädda mitt i ugnen ca 15 min.
6. Skär dem varma i 2 cm breda, sneda bitar.
 
 
 
 
 
 
- För några år sedan var jag inte alls noga med småkakor, men nu kan jag knappt inte få nog av det. Det roliga med småkakor är att det finns en uppsjö av olika sorter att variera mellan. - 
 
All kärlek!
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: