dagarmedmig

2012-07-09
16:06:08

"Borta bra, men hemma bäst"
Helt klart underbart att vara iväg på semester, ta dagen som den kommer, njuta av sol och god mat. Perfekt början på semestern, sen komma hem till 3 veckors gemensam ledighet, det är underbart det.
 
För att göra en lång historia kort, så var vårt flyg hem "rejält försenat" som apollos reseledare uttryckte sig. Hon, den asiatiska kvinnan står där framme i bussen med en orolig blick, frågande hur alla resenärer ska hantera den rejäla förseningen - jo, nu är det så att flygplanet inte har lyft från göteborg ännu, sååååå vi får köra er till ett annat hotell där ni får övernatta - Ja, ni kan väl själva tänka er hur reaktionerna blev :)
Dagen efter hämtar de oss från hotellet redan vid 10.15, ett fax har kommit till samtliga resenärer om att flyget kommer avgå 12.30. Väl framme på flygplatsen hör man från incehckningsdiskarna hur ljudnivån ökar och ökar. Jaha, då har vi ännu en försening, planet kommer inte att avgå innan 16.00 ! What???
Efter en evighet av väntan på flygplatser, i planet osv är vi äntligen hemma!
Sammantaget har resan varit toppen, vi pratar inte mer om alla förseningar, vi lägger det bakom oss :)
 
 Tänkte visa lite bilder från vår resa
 
 
- Coola Ebba med full mundering - 
 
 
 - Poolen var intressant -
 
 
- Ebba pekade på allt, allt, allt under denna veckan. Orden "Titta, titta" kom ur munnen hela tiden - gullunge -
 
- Glada Ebba -
 
 
- Fig tree bay -
 
 
- Lunch time -
 
...................................
 
Jag vara bara tvungen att visa lite bilder, jag vet ju att detta är en matblogg men ibland kan jag inte låta bli att blanda in andra saker.
 
Imorgon kommer vänner hit på middag, det vankas grillat och goda tillbehör. Men idag mina vänner får ni ta del av ett gammalt recept som är väl beprövat och som vi här hemma fullkomligt älskar.
 
Sussis kyckling

4 pers
 
6 st kycklingfiléer
1/2 dl soja
1 msk vinäger
1 knippe persilja
2-4 st vitlöksklyftor
2 dl creme fraiche
3 dl grädde
potatis
 
Gör så här:
1. Ta frysta kycklingfiléer och lägg i en fryspåse.
2. Häll på soja, vinäger, persilja & pressa vitlöksklyftorna.
3. Lägg i kylen över natten.
4. Ta allt i påsen och häll i en ungsform, häll sedan creme fraiche och grädde över kycklingen.
5. Rör ihop det.
6. Sätt in i ugnen 30-40 minuter på 225 grader.
7. Serveras med pressad potatis eller färskpotatis.
 
- Denna rätt har jag bjudit på flera gånger, den är toppen att göra med tanke på att det går att förbereda reda dagen innan. Det bästa av allt tycker jag är att man slipper steka, allt görs i ugnen och sköter sig själv. Kan det bli mycket bättre? Kycklingfiléerna blir saftiga och såsen är wow! Prova denna rätt, du kommer älska den -
 
Eftersom att jag inte kommit igång med matlagningen sen vi kom hem, så blir det tyvärr inga bilder på rätten. Men så fort jag gör den kommer jag att publicera de. Var bara tvungen att dela med mig att receptet redan nu, då jag inte vill att ni ska missa att njuta av rätten under er semester. 
 
All kärlek!
 
 

Kommentarer:
#1: Gunilla Svensson

Vilka ljuvliga bilder på din fina familj! Ebba är verkligen en "grym" liten tjej,så söt! Hoppas att ni har haft det underbart.
Röstar på gräddfil för min del och kokta ägghalvor o rädisor som tillbehör till sill,potäter,gräslök.Ja "herregud så gött" Kram Gunilla

Svar: Tack, snälla Gunilla! Gräddfil säger du, då har Johan dig på sin sida ;) Dina tillbehör lät goda, måste prövas :) kramar
Emelie Ånhed

2012-07-09 @ 19:22:10
#2: Sara

Jag tycker det är väldigt trevligt med bilder.

Svar: Tack hjärtat!
Emelie Ånhed

2012-07-10 @ 20:09:24
#3: Sara

Visst har jag ätit den här rätten för flera år sedan? Ska ha mina studerandevänner hemma på middag på måndag kväll, vi ska kolla videoföreläsningar. Det är en som inte äter nötkött och då kom jag att tänka på denna rätten eftersom jag jobbar kvällen innan och sen på dagen är det ju bra med något som kan förberedas. Gör du den verkligen på hela kycklingfiléer, tänker att dom är så stora? Puss

Svar: Det beror helt på vilket märke jag köper på kycklingen. När jag köper Guldfågelns filéer måste jag dela de på mitten, för de är sååå stora. Om du har mindre filéer tycker jag inte att man behöver dela de. Men marinera de hela och dela de innan tillagning. Dina studentvänner kommer älska maten :) Puss till dej vännen
Emelie Ånhed

2012-09-19 @ 19:38:29
#4: Sara

Gästerna tyckte maten smakade utmärkt och att jag lade ribban högt för kommande tillställningar. Kommer garanterat att laga detta igen. Jag upplever inte att Guldfågelns kycklingfiléer är så stora men Kronfågelns är.

Svar: vad kul Sara att gästerna uppskattade maten. Det är alltid bra att vara först ut när man ska bjuda hem nya människor :) :) Tack för dina kommentarer här på bloggen, alltid lika kul att läsa och få ta del av :) Kramar
Emelie Ånhed

2012-09-25 @ 14:45:12
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: