dagarmedmig

2012-06-05
15:15:32

Frasig broccoli- och ostpaj
När mannen kommer hem på lunch har jag oftast inte så mycket tid att stå i köket och laga något avancerat. Har heller inte en dotter som tycker det är vidare roligt när jag står i köket flera timmar, vilket man förstår.
Idag gjorde jag en paj på filodeg. Snabbt, enkelt och supergott! Visst låter det bra ? ;)

Frasig broccoli- och ostpaj
4 pers

Ingredienser:
250 g broccoli
6 ark filodeg
50 g smält smör
3 ägg (vispade)
1 1/2 dl grädde
1 pkt fetaost
1 boll mozarellaost

Gör så här:
1. Koka broccolin i saltat vatten tills den är mjuk, men ändå lite tuggmotstånd.
2. Pensla varje filodegsark med smält smör, lägg dem omlott så de täcker en pajform på 22 cm i diameter.
3. Lägg på broccolin, häll över de vispade äggen och grädden.
4. Strö över osten.
5. Grädda på 200 grader, tills äggen har stannat och pajen fått en fin färg, cirka. 30-40 min.
(Täck över pajen med ungsfolie om den får för mycket folie)




Man ska inte tro att det är en "vanlig" paj, för när man använder filodeg blir det en tunn, tunn botten som är frasig. Man upplever mest smakerna i broccolin och osten. 
Testa och se vad ni tycker. Skriv gärna och berätta :) !!!


All kärkek!
hjrta

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: