dagarmedmig

2012-06-23
11:27:59

Glad midsommar!
Vår söta lilla midsommar-tjej önskar alla en fortsatt bra helg! 
 
Midsommardagen, en dag då allt går i slow motion. Många trötta efter en rolig midsommarafton. Här hemma känner vi oss pigga och glada, hade en jätte mysig gårdag med smarrig mat och dryck. Som jag skrivit innan fixade jag förrätt och efterrätt, idag får du mitt recept på vår förrätt.
 
Västerbottenstarte med löjrom
8 pers
Tid: ca 40 minuter
 
Ingredienser:
75 g smör (rumstempurerat)
2 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl vispgrädde (vispad)
1 1/2 dl vispgrädde (flytande)
3 äggulor
200 g västerbottenost (riven)
salt
2 krm cayennepeppar
70 g löjrom
dillkvistar (till garnering)
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader. 
2. Tärna smöret och blanda med mjöl till en torr pajdeg.
3. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant.
4. Förgrädda pajskalet i cirka 10 minuter mitt i ugnen.
5. Blanda försiktigt vispad grädde, flytande grädde och äggulor i en skål.
6. Tillsätt osten och smaka av med salt och cayennepeppar.
7. Häll ostsmeten i pajskalet och grädda i cirka 20-30 minuter mitt i ugnen tills pajen fått en gyllene färg.
8. Låt svalna.
9. Stansa ut minipajer med en stansring, alternativt en rund pepparkaksform, och lägg upp på tallrik.
10. Lägg en klick löjrom och toppa med en dillkvist.
 
- En rätt som både går att äta som "vanlig paj", alternativt som jag gjorde, att man gör pajen till en förrätt- 
 
 
"Pajen är hur god som helst, smälter i munnen. Den vispade grädden, äggulorna och cayennepepparn ger pajen en speciell krämighet och hetta"
 
Ikväll väntar mer roligheter för vår del, vi ska hem till underbara vänner. 6 vuxna och 3 barn, kan det bli annat än trevligt :) Vi har planerat denna kvällen i evigheter känns det som, varje gång vi ska träffas har någon blivit sjuk. Idag smäller det (om inget inträffar nu då vill säga) Håll tummarna :) :) 
 
En härlig dag önskar jag dig!
 
 
 
  

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: