dagarmedmig

2012-06-24
21:34:30

I fixar tagen....
När regnet bara öser ner får man också mindre energi (enligt mig). Men trots regn, regn och åter regn har jag fått betat av den enoooorma strykhögen som gett mig bekymmers-rynkor en längre tid. HEJA, HEJA, HEJA!!!
I matväg har den här dagen enbart bjudit på hämtmat, så tyvärr inget gott att fresta er med från denna dagen. Men jag åt super god mat både på midsommarafton och igår på midsommardagen. Idag kommer receptet på midsommaraftonens efterrätt.
 
Chokladpavlova
12 bitar
 
Ingredienser
7 äggvitor
5 1/4 dl strösocker
saft av 1/2 citron
2 msk kakao av god kvalitet
50 g mandelspån
2 dl vispgrädde
4 dl grekisk yoghurt 10%
3 msk florsocker
Rivet skal av 2 st lime
1 liter färska jordgubbar
2 st nektariner
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 130 grader.
2. Blanda äggvitor, strösocker och saft av en citron i en torr och rostfri bunke.
3. Vispa tills den är riktigt fast, bunken ska gå att hålla upp & ner utan att marängen rinner ut.
4. Blanda försiktigt i kakao och mandelspån i smeten.
5. Skeda ut marängen på en plåt med bakplåtspapper till en rund tårtbotten.
6. Grädda i mitten av ugnen i cirka 55 minuter, tårtan ska vara lite seg i mitten.
 
7. Vispa grädden och blanda den med grekisk yoghurt och florsocker.
8. Riv ner limeskalet och blanda försiktigt runt.
9. Bred gräddblandningen över marängbottnen.
10. Strö över färska jordgubbar och lägg på skivade nektariner. 
 
 
 
 
All kärlek!
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: