dagarmedmig

2012-06-21
12:00:00

Laxfärsburgare med mangosallad
Visst låter det fräscht med fisk i en burgare? Det var det kan jag säga. Traditionella hamburgare i all ära, men ibland kan jag bli lite trött på det "vanliga". Idag kände jag för att prova något annat, närmare bestämt att göra hamburgare på lax.
 
Ingredienser:
4 pers
400 g laxfilé
1/2 gul lök
1 äggula
1/2 dl matlagningsgrädde alt. vanlig 40 % grädde
2 st vitlöksklyftor
1 chilifrukt
Salt och svartpeppar (ganska mycket svartpeppar)
Smör att steka i
1 mango
1 rödlök
gurka
tomat
valfri salladssort
olivolja
1/2 citron
4 st Chiabattabröd/surdegsbaugetter
3 dl créme fraiche
3 tsk sambal oelek
 
Gör så här:
1. Rensa bort eventuella ben ur laxfiléen. Skär den sedan i kuber.
2. Hacka vitlök, gul lök och chili fint.
3. Lägg löken, chilin, laxen, grädde, salt och peppar i en matberedare ev använd en stavmixer.
4. Kör allt till en slät färs.
5. Späd eventuellt med lite matlagningsgrädde om den blir för fast i konsistensen.
6. Salta och peppra.
7. Forma färsen till 4 stora biffar, ev. till 8 st små.
8. Stek i stekpannan med smör (eventuellt på grillen om det finns tillgång till fiskhalster) cirka 4 minuter på varje sida.
9. Skär upp grönsakerna och frukten och lägg på ett fat tillsammans med salladen. Ringla över olivolja och pressa lite citron över.  
10. Blanda samman créme fraiche och sambal oelek och bre på brödets undersida.
11. Lägg laxburgaren mellan brödskivorna. 
 
 
- Med tanke på att det hör till ovanligheterna att jag står vid grillen, förevigades det med ett kort dagen till ära -
 
 
 
 
- Visst ser det gott ut?! -
 
Smaklig måltid!
 
 
 

Kommentar:
#1: Gunilla Svensson

Om det ser gott ut,det är bara förnamnet!Ljuvliga bilder,blir såååååååååå sugen att sätta tänderna i en så härlig laxburgare!
Din fina tårta är inte att leka med ska jag säga.Låter så underbart gott!Själv ska jag baka en Pavlova tårta till midsommar och en Västerbotten paj till i morgon kväll.Jag gillar din blogg ska du veta,tittar in varje dag.Allt gott till dig o din familj! Midsommar kram Gunilla

Svar: Underbara Gunilla! du är så snäll att jag blir lycklig i hela kroppen :) TACK TACK TACK! Pavlova blir det för mig med, jag tar den super duper goda desserten i morgon ist. Idag blir det ett recept som jag lägger ut lite senare (passar bättre då det är barn med ikväll). Ha nu en underbar midsommar! kramar till dig, hälsa familjen så gott från oss
Emelie Ånhed

2012-06-21 @ 17:14:00
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: