dagarmedmig

2012-06-17
20:21:18

Influenser från mellanöstern !
Idag bjuds det på mat från mellanöstern, visst låter det spännande. I allefall tyckte jag att det lät lite spännande så jag gav mig på att försöka göra min egen tolkning av ett recept som jag hittat i ELLE Mat & Vin.

Enligt mig är många recept till för att göras om och att man låter sig tolka recepten utifrån ens egna personliga smaker. I detta recept var en av ingredienserna koriander, vilket jag inte tycker speciellt mycket om. Koriander är faktiskt en krydda som jag nästan alltid hoppar över.

Här kommer min egen tolkning av 

Marockanska kycklingvingar med
citrusfrisk couscos
4 pers

Tid. cirka 30 minuter
950 g kycklingvingar
3 msk lönnsirap
2 tsk sambal oelek
1 tsk kumminfrön
saft och rivet skal från 1 apelsin
saft och rivet skal och fruktkött från 1 citron
Pinjenötter, cirka 50-70 g
salt & pappar
vatten (mängd efter hur mycket det står på couscos paketet)
1 näve roccula + lite till garnering
1 näve färsk bladspenat
2 msk kycklingfond
3 msk olivolja
Grekisk yoghurt (till servering)

Gör så här:
1. Sätt ugnen på grill och 225 grader.
2. Lägg kycklingvingarna i en ungsfast form och grilla dem i 15 minuter eller tills de börjar bli gyllenbruna.
3. Vänd kycklingvingarna efter halva tiden (efter cirka 7 minuter).
4. Blanda lönnsirap, sambal oelek, kumminfrön, skal från citron & apelsin, hälften av juicen från apelsin & citron.
5. Salta & peppra efter egen smak.
6. Häll detta över kycklingvingarna och blanda runt tills alla kycklingvingar är täckta. 
7. Ställ tilbaka i ugnen i cirka 15 minuter eller tills de börjar bli bruna och kladdiga, vänd dem en gång.
8. Koka upp vatten, olivolja & salt i en kastrull.
9. När vattnet börjar koka, ta bort kastrullen från plattan & häll i couscosen och det sista av apelsin- citronsaften.
10. Rör runt och låt stå med lock i 10 minuter.
11. Hacka rocculan och bladspenaten grovt och blanda samman med couscosen.
12. Blanda ner kycklingfonden, salta och peppra couscosen.
13. Blanda grekisk yoghurt med sambal oelek, smaka av för att få den så stark som önskas.

- Kycklingvingarna blir lite kladdiga och fantastiskt smakrika med både hetta och sötma-





TIPS!
Kycklingvingarna passar utmärkt till buffé

Mannen här hemma uttryckte sig på följande sätt om maten
"Kycklingvingarna var goda men lite för söta för min smak"

Efter en stund, när han var inne på sin andra vinge ändrade han sig plötsligt

"De var riiiktigt goda, perfekta. Ju mer man äter desto godare blir de"

( Vill tillägga att han åt 6 stycken, så bra betyg fick de till slut )

Ha en härlig kväll!

PS. Imorgon kommer det bakas tunt, tunt knäckebröd som är perfekt till ostbrickan eller som tillbehör till midsommarmaten.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: