dagarmedmig

2012-06-19
23:23:00

Rödspetta
Rödspetta är bland det godaste jag vet. Ja, nu tänker ni säkert att det bara är en massa ben och super jobbigt att äta. Men nej, vet man bara hur man äter den går det hur lätt som helst. Det gäller att försiktigt skrapa bort köttet längs benen. När ena sidan är uppäten är det bara till att vända på "steken" så finns det lika mycket kött till :) 
 
Jag njöt varje sekund av rödspättan
Här kommer beskrivning på hur jag tillreder rödspätta och vad jag har för tillbehör
 
4 personer:
4 st rödspättor
Mjöl
salt & peppar
Potatis
Lingonsylt
Citron
Dill
Valfria grönsaker
 
Gör så här: 
1. Skär av huvudet på rödspättan. Klipp av stjärten samt ta bort fenorna.
2. När bara själva kroppen är kvar, skär då snitt tvärs över ryggen (4 st) på bägge sidor (detta för att det ska bli lättare att steka rödspättan jämt)
3. Blanda mjöl, salt och vitpeppar
4. Vänd rödspättan i mjölblandningen så att hela ovansidan samt undersidan täcks.
5. Lägg i rikligt med smör i en stekpanna och stek rödspättan cirka 5 minuter på varje sida (tills den fått en fin brun färg)
6. Serveras med kokta potatisar, skirat smör, lingonsylt, grönsaker samt en klyfta citron.
 
- Nedan visas bilder hur jag steg för steg har tillagat rödspättan - 
 
 
Smaklig måltid vänner!
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: