dagarmedmig

2012-06-20
22:38:23

Underbar choklad & passionsmoussetårta
Här kommer receptet på den super duper goda efterrätten, en efterrätt som går att förbereda då den måste frysas minst 4 timmar. Denna blir det på midsommarafton för vår del. Alla som smakat på denna goda tårtan vill ha receptet, det ser jag som ett mycket gott resultat:) Så här kommer det till dig också!!!!
 
Choklad och passionsmoussetårta

10-12 pers
Botten:
100 gr smält smör
3 dl socker
1 1/2 dl mjöl
4 msk kakao
1 1/2 tsk vaniljsocker
2 st ägg
 
Gör så här:
1. Vispa ägg och socker pösigt.
2. Blanda samman samtliga ingredienser.
3. Smöra och bröa en springform.
4. Häll i smeten i formen, ställ in i ugnen på 200 grader i cirka 12 min.
5. Låt sen svalna.
 
Fyllningen:
5-7st passionsfrukter
200 g philadelphiaost (rumstepurerad)
2 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker
3 st äggulor
3 dl grädde
1 1/2 dl mosade jordgubbar + 2 dl jordgubbar till garnering.
 
Gör så här:
1. Dela passionsfrukterna och sila den, endast saften ska användas.
2. Vispa ost, socker och vaniljsocker till en slät smet.
3. Rör ner en äggula i taget.
4. Vispa grädden ganska hårt ( i en annan bunke)
5. Vänd ner grädden, passionsfrukterna och de mosade jordgubbarna i smeten.
6. Häll smeten på den kalla chokladbotten.
7. Frys in i minst 4 timmar, gärna över natten.
 
- Tårtan bör tinas cirka 20 minuter innan servering - 
 
 
- Smeten är vispad -
 
 
- Chokladbotten är färdig gräddad - 
 
 
- Passionsfrukterna och jordgubbarna har vispats samman med smeten - 
 
 
- Tårtan är färdig för att ställas in i frysen tills på midsommarafton - 
 
Tyvärr kan jag inte visa en bild på den när den är uppskuren, men du får tänka dig hur den kommer se ut. 2 härliga lager av godheter med en massa jordgubbar på vid servering. Kort på det lägger jag upp på midsommardagen :0)
 
Jag säger bara en sak:
NI MÅSTE GÖRA DENNA TÅRTAN, NI KOMMER INTE ATT ÅNGRA ER!
 
 
På midsommardagen ska jag göra en annan dessert som var med i ett nummer av ELLE mat & vin, dirket när jag såg tårtan kände jag att den skulle jag göra någon gång. Nu gör jag slag i saken, så det receptet kommer också i veckan.
 
All kärlek!
 

Kommentar:
#1: Elina

Ska chokladbottnen vara torr nar man tar ut den eller nagot kladdig?

2014-08-11 @ 21:22:14
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: