dagarmedmig

2012-05-03
14:54:01

Bokklubb tillsammans med 5 andra tjejer
Gårdagen gick i ett och när jag väl tänkte sätta mig vid datorn, orkade jag knappt hålla ögonen öppna. Sängen fick det bli, trots att klockan bara var 22 (tidigt för mig).
I gårkväll var 5 glada bokklubbstjejer här på kvällsmat och fika. Ja, jag kan tänka mig att ni nu tänker BOKKLUBB?? ööööö??? Inte för att låta för mycket som en pensionär så har vi faktiskt riktigt trevligt. Vi träffas en gång i månaden och till varje gång ska vi ha läst en bok som vi blivit tilldelade. Förra månaden var det min tur att välja bok, därav att de nu kom hem till för mig att "diskutera" (vi pratar mest om annat) den. Jag hade valt Potensgivarna, skriven av Karin Brunk Holmqvist.




"Värme, humor och en fantastisk historia har gjort Potensgivarna till en riktig läsarfavorit. Denna roman lockar till skratt och igenkännande leenden. Karin Brunk Holmqvist beskriver med ömhet och värme vad som händer när stad möter landsbygd och gammalt möter nytt.

Systrarna Svensson har båda passerat 70-årsstrecket och lever stillsamt och ganska förnöjt sina liv i föräldrahemmet i Borrby. När byrådirektör Alvar Klemens köper sommarhus intill blir det liv i luckan. Nya klänningar inköps i Simrishamn och de glömmer till och med bort att deras bror vill få in dem på hemmet för att ha huset som sommarstuga. En dag får de se Molins hankatt mer eller mindre kasta sig över Erlandssons honkatt Majsan efter att ha ätit bland Alvars blommor. Då får de en strålande idé om hur de ska få pengar till att installera bekvämligheter. De startar en firma i potensökande medel, och när de satt in den första annonsen i tidningen blir inget sig likt för Tilda och Elida"
.

Vi tyckte alla att det var en klart läsvärd bok. Den tåls att rekommendera.

Tjejerna bjöds på grillade hamburgare med en massa goda tillbehör så som gurka, tomat, sallad, ananas, ost, ketchup, dressing och taco chips. Till efterrätt bjöds det på marängtårta som blev så där somrig och god.

Recept till marängtårtan:
2 st färdiga marängbottnar
3-4 dl hallon (jag tog frysta som jag tinade)
1 pkt gräddglass (pappers paket)
4 dl grädde
1 ask jordgubbar
Strössel

Gör så här:
1. Lägg ena delen av marängbotten på ett fat.
2. Vispa grädden.
3. Dela glassen i bitar och lägg den på marängbottnen.
4. Bre på grädden på glassen.
5. Lägg på hallonen.
6. Lägg sedan den andra marängdelen ovanpå allt.
7. Skiva jordgubbar och garnera tårtan med dem
8. Häll på lite olika sorters strössel som extra garnering.

Snabb och lätt om man inte hinner stå i köket en halv dag. Om man vill avancera, kan man baka egen maräng. Att göra maräng klara alla, men det gäller att ha tid för det tar minst en timma i ugnen. 





Visst ser den smarrig ut? Man kan inte tro att den bara tar 5 minuter att göra. Testa ni också!!!


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: