dagarmedmig

2012-05-31
16:33:20

Kycklingspett
Vid vissa tillställningar vill man kunna förbereda maten innan gästerna kommer, då är dessa kycklingspett perfekt att bjuda på. Till Ebbas dop gjorde jag spetten och de förberedde jag redan dagen innan. När vi kom hem från kyrkan satt jag in de i ugnen för att få de lite ljumna. Man kan själv välja om man vill servera dom rumstempurerade eller varma.
- Smaken är som baken, delad -

Kycklingspett med parmesanost:

Ingredienser:
Kycklingfiléer
Citronskal
Parmesanost
Grovmalen svartpeppar
Lufttorkad skinka
Salt
Träspett

Gör så här:

1. Dela kycklingfiléerna en gång på längden.
2. Riv citronskalet på finaste rivets storlek.
3. Riv även parmesanosten på det finaste rivet.
4. Blanda ihop citronskal, parmesanost & svartpeppar.
5. Rulla kycklingfiléerna i blandningen.
6. Ta en skiva lufttorkad skinka och rulla runt kycklingfiléen.
7. Stek filéerna i smör så att de får färg (kort stund).
8. Trä igenom ett träspett i varje filé.
9. Lägg på ungsplåt. In i ugnen på 175 grader i cirka 20 min.


(Mängd av varje ingrediens beror på hur många man tänker göra till. Räkna 2 st spett/ person, vilket blir en kycklingfilé/person. Sen kan man fylla på blandningen efterhand som den tar slut. Kycklingfiléerna ska vara väl täckta av blandningen. Räkna en lufttorkad skinka / filé.) 

När jag serverade spetten hade jag potatisgratäng och tzatsiki till. Så gott!!


♥Johans farmors kommentar om kycklingspetten:♥

- "Dessa kycklingspetten var de godaste jag någonsin ätit. Så saftiga och smakrika. Hur har du lyckats få till de så goda?" -

Obeservera att farmor är 93 år och har hunnit smaka på måååånga kycklingspett under sina år
:-) :-) !!

Tyvärr hade jag inga kort på kycklingspetten sen dopet, men hoppas ni kan se en bild framför er istället..

Kram Kram
hjrta


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: