dagarmedmig

2012-05-24
08:57:01

RunKeeper
Började denna underbara morgon med att ge mig ut på en spring/power walk runda. Så underbart det är ute, kan knappt förstå det. Jag har ju som sagt gett mig in i en kamp om att vara "nyttig" tills vi åker till Cypern, så vad passade då inte bättre än att varje morgon börja med en power walk eller löprunda. Vi får se om det ger resultat, bättre kondition bör jag väl få.
De senaste dagarna när vi varit ute på morgonpromenad har jag använt appen RunKeeper. Hur bra som helst, den mäter och tar tid på olika aktiviteter. Super bra enligt en amatör som mig. 



I tisdags när vi var på 1 års kalas blev vi bjudna på super god mat. Till efterrätt hade det gjorts tårta - finns många bemämningar på denna underbart goda tårta, allt från Kalastårta till Pinoccio-tårta.

Här kommer receptet:

Ingredienser till en tårta:

Sockerkaks-smet:

1 1/2 dl vetemjöl

1 dl strösocker

2 tsk bakpulver

150 g smör (smält)

3 äggulor

5 msk mjölk

Marängsmet :

3 äggvitor

2 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

mandelspån

Fyllning eller dekoration:

3 dl vispad grädde

Rikligt med bär ( T ex hallon, björnbär, jordgubbar, blåbär eller vinbär.)


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

Börja med sockerkaks-smeten :

Vispa ihop det smälta smöret med äggulorna och mjölken.

Blanda vetemjöl , strösocker och bakpulver i en annan skål och vispa ihop det med den flytande smeten.

Bred ut smeten på bakplåtspapper i en långpanna.

Gör sen marängsmeten :

Vispa äggvitor, strösocker och vaniljsocker till en tjock maräng. (Du ska kunna vända skålen upp och ner utan att smeten rinner ut!)

Bred ut marängen ovanpå den första smeten.

Strö över mandelspån.

Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min eller tills marängen fått lite färg.

 

Dela kakan på mitten och lägg bär och grädde på den ena halvan.

Lägg på den andra halvan. Garnera med bär och pudra över florsocker!


Är ni fler än 8, så gör två stycken bottnar och lägg fyllningen på den ena och lägg sedan det andra locket på och garnera med bär.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: