dagarmedmig

2012-05-11
22:49:17

Blåbärsmuffins med crumble och tänder
Igår när det var så super tråkigt väder och bara regnade och regnade passade jag på att baka Leilas blåbärsmuffins med crumble. Väldigt goda. Här kommer receptet:

6 stora / 12 små muffins

100 g smör
2 dl mjölk
Skal av 1 citron
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
5 dl färska eller frysta blåbär

Crumble:
75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader om du vill göra stora muffins och 200 grader för att grädda små.
2. Smält smöret och tillsätt mjölk och rivet citronskal
3. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt
4. Rör ner den ljumma vätskan
5. Blanda vetemjöl, bakpulver, salt och vänd ner det i smeten
6. Placera ut pappersformarna i en muffinsplåt och varva smeten med blåbären tills formarna är fyllda till 2/3. Lämna några blåbär till garneringen.
Crumble:
1. Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, vetemjöl och strösocker i en bunke.
2. Strö lite crumble på toppen och garnera med några blåbär på varje muffins.
3. Grädda i mitten av ugnen i cirka 20 min. 







-Personligen tycker jag att det blir en fantastisk färg när man bakar med blåbär. Den lilablå färgen känns så inbjudande. Eller vad tycker ni?-



I förrgår när vi hade idetorka och inte var sugna på något speciellt i matväg fick det bli en salig blandning av plockmat. Det blev riktigt, riktigt gott. 



Jag älskar räkor och jag älskar att äta plockmat. Tapas är något som jag saknar här i Varberg. Varför kan ingen duktig och matintresserad människa öppna en tapasrestaurang. Uppe i Göteborg har vi besökt Manana, där kan man få underbara tapasrätter. Väl värd ett besök om man är i Göteborg.

Igår fyllde vårt lilla ♥ 9 månader. Yr mamma som jag är, hade jag fått för mig att det var idag fredag som det var den 10:e. Men nehe, det var visst igår. Jaja, tur att Ebba ändå inte förstår om det var igår eller idag :)





Önskar er alla en trevlig helg och vi håller tummarna för bättre väder så man kan våga sig ut

All kärlek!

hjrta














Kommentar:
#1: Martin

Jag älskar plommon!

2012-05-12 @ 09:12:29
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: