dagarmedmig

2012-11-11
21:12:00

Tvårätters middag...
Att få bjuda härliga vänner på god mat är bland det bästa jag vet. Speciellt när gästerna verkligen uppskattar maten och säger hur gott det är hela tiden. Den bästa feedback man kan önska. 
Igår hade jag inte möjlighet att stå och laga mat hela dagen, var helt enkelt tvungen att bjuda på något som reder sig själv eller något som är snabbt och enkelt. Jag hittade mat som gifte sig perfekt i munnen och som både skötte sig själv och var snabb att tillaga. Bra kombo va?
Kanske kan detta vara något som du kan överraska/bjuda sambon eller kompisen på nästa helg eller varför inte mitt i veckan :)
 
Jag var grymt sugen på mat som associerar till hösten/vintern så det fick bli min super goda potatisgratäng och kyckling till huvudrätt och en fräsch efterrätt med smaker av citron. 
 
Potatisgratäng
6 pers
 
1,5 kg mjölig potatis
6 dl grädde
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
Riven ost
Smör/margarin ("baksmör")
Salt & vitpeppar
 
Gör så här:
1. Skala potatisen och kör den i matberedaren så att du får tunna skivor potatis.
2. Skala och finhacka gul lök.
3. Skala och pressa vitlöken.
4. Smörj en ungsfast form. 
5. Lägg ett lager med skivad potatis i botten på formen. Lägg sedan på hälften av den gula löken och hälften av vitlöken.
6. Ta en osthyvel och hyvla smör/margarin, lägg sedan i formen.
7. Strö över lite riven ost och krydda sedan med salt och vitpeppar.
8. Upprepa samma procedur en gång till, avsluta sedan med potatis högst upp.
9. Ställ in i ugnen på 150 grader med folie (så den inte bränns).
10. Låt gratängen stå inne i cirka 2 timmar på 150 grader. Öka sedan graderna till 225 och låt stå ytterligare 1h.
11. När gratängen är färdig, ta ut den och strö på rivenost och ställ in utan folie för att få en fin gyllenbrun färg.
 
 
 
- Att låta gratängen stå inne i ugnen på olika grader och under så många timmar kan låta konstigt, men jag lovar er att det kommer bli den bästa gratäng du någonsin smakat. Jag fick själv tipset av en vän till mig som arbetar som kock på Kusthotellet och den blev sååå mycket bättre än tidigare -
 
Till gratängen serverade jag en super enkel kycklingrätt, som var syrlig, jätte god och enkel att göra. Passade perfekt till den gräddiga gratängen. Receptet kommer ursprungligen från arla.se
 
Kyckling i balsamsås
4 pers
 
4 st kycklingfiléer
1 tsk salt
Svartpeppar
2 tsk oregano
8 skivor serrano skinka
3 dl grädde
2 msk balsamvinäger
1 1/2 msk kycklingfond
2 pressade vitlöksklyftor
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225 g.
2. Dela filéerna på diagonalen. Krydda filéerna med salt, svartpeppar och oregano.
3. Rulla in filéerna i serranoskinka.
4. Bryn runt om i en stekpanna.
5. Lägg sedan kycklingen i en ungssäker form. 
6. Vispa ihop grädde, vinäger, fond och vitlök.
7. Häll det i formen. Stek i mitten av ugnen ca 15-20 minuter.
 
- Samtidigt som jag ställde in kycklingen i ugnen, la jag riven ost på gratängen och in i ugnen sista omgången, så det var färdigt samtidigt -
 
 
 
 
- Visst ser det toppen ut ?! -
 
Nu hade jag tänkt lägga ut kvällens underbara dessert som jag serverade i citroner, men mannen ropar från soffan. Dax för film, ska kolla på senaste Johan Falk filmen, sägs att den var riktigt bra. 
Imorgon vänner kommer desserten :) Den som väntar på något gott........
 
All kärlek till er
♥ Och en extra kram till alla underbara pappor på Farsdag! ♥
 
 
 
 
 
 
 
 
Taggar: Potatisgratäng;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: