dagarmedmig

2012-10-03
15:05:23

2 rätters på menyn!
I lördags när vi bara var hemma och hade myskväll lyxade vi till det med förrätt. Oftast blir det mat och sen något sött efter det, men denna gången blev jag så vansinnigt sugen på en smaskig förrätt. 
 
Som vanligt kan jag inte låta bli att göra om recepten som jag hittar i tidningar och böcker, så även denna gången. Till förrätt gjorde jag min egen tolkning av Bresaola med rucola.
 
- En lika enkel som god förrätt -
 
Ingredienser till 4 pers:
250 g bresaola i tunna skivor
(Jag var mer sugen på kryddig salami från Glenn Strömberg så det fick det bli istället för lufttorkad skinka)
50 g rucola
50 g parmesanost
1/2 dl pinjenötter
Olivolja smaksatt med citron
 
Gör så här:
1. Lägg upp skinkan alt. salamin på ett stort fat.
2. Strö rucola över köttet, ringla över olivoljan.
3. Riv parmesan på grövsta delen av rivjärnet över köttet, det ska vara mycket parmesan.
4. Avsluta med att lägga på pinjenötterna.
 
- Jag hade även lite gröna oliver som tilltugg, en perfekt kombo. -
 
 
 
 
Till huvudrätt serverades
 
Färskostfylld lax med varm sallad på vitlöksgrillad potatis och babyspenat
4 pers
 
1,2 kg laxfilé (hel sida, urbenad)
400 g philadelphiaost med vitlök & örter
3 citroner
Färsk basilika
200 g körsbärstomater
salt & peppar
1 kg delikatesspotatis eller någon annan färdig tvättad potatis
olivolja
3 vitlöksklyftor
Några kvistar färsk rosmarin
flingsalt & svartpeppar
100 g babyspenat
1 knippe salladslök
 
Gör så här:
1. Skär en ficka längst upp på filén, men skär inte ända ut, utan lämna några centimeter hela längst ut på sidorna.
2. Fyll fickan med färskost och tryck till och ihop filén igen.
3. Pressa över en citron och strö över hackad basilika, salta och peppra.
4. Lägg på citronklyftorna och körsbärstomaterna och sätt in i ugnen på 200 grader i cirka 30 minuter.
5. Dela potatisen och lägg i en ungsfast form tillsammans med olivolja, hackad vitlök, rosmarinkvistar och flingsalt.
6. Rosta i ugnen på 200 grader i ca. 35-40 minuter tills potatisen fått en fin gyllene färg.
7. Blanda den varma potatisen med babyspenat och hackad salladslök.
8. Ringla över lite olivolja, strö över flingsalt och servera till laxen. 
 
 
 
 
 
 
 
- Jag hade laxbitar hemma i frysen så jag tog det istället för en hel laxsida. Går lika bra. Jag skar portionsbitarna på diagonalen och la färskosten på ena delen sen på med andra delen som ett lock -
 
Smaklig måltid!
Kram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: