dagarmedmig

2012-10-10
08:31:05

Tigerkaka
Eftersom eftermiddagen var oplanerad kände jag för att baka. Så medans Ebba sov ute i vagnen slängde jag ihop en tigerkaka. Jag har tidigare aldrig gjort det själv, mest sett kakan på bilder i olika tidningar. Idag var det dax att testa. Det blev faktiskt riktigt gott. Saftig och god.
 
TIGERKAKA
 
50 gram smält smör eller margarin
2 ägg
2 1/2 dl socker
1 dl mjölk eller grädde
1-2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
 
Gör så här:

1. Smörj och mjöla en av lång form, eller en kransform på ca två liter.

2. Vispa socker och ägg pösigt, gärna med elvisp eller i matberedare.

3. Smält smöret och rör ner mjölken i smöret.

4. Blanda vetemjöl, vanilj och bakpulver noga i en skål.

5. Rör samman ägg- och sockerblandningen med smör- och mjölkblandningen.

6. Tillsätt torrvarorna och rör slätt.

7. Ta nu undan en tredjedel av smeten och smaksätt den med kakao. Rör den slät.

8. Varva nu smeten i formen, börja med ett ljust lager, därefter chokladsmeten och sedan ljus smet igen. Drag en gaffel genom formen så att smeten blandas lite.

9. Grädda i 175 grader cirka 40 minuter. Känn med en sticka om kakan är fast i mitten.

10. Vänta några minuter efter det att du tagit ut kakan. Stjälp sedan upp och låt kakan svalna under formen på galler.

 
 
 
 
 
 
 
- Även lilla Ebba älskade mammas tigerkaka -
 
Önskar dig en underbar onsdag!
 
 

Kommentar:
#1: Gunilla Svensson

Oh jag riktigt känner i munnen den goda o fina kakan! Finaste goa Ebba,så söt!Jag vad du inte kan laga i mat väg och baka det "vette tusan"! Du är såå duktig,tack för din fina blogg,kramar Gunilla

Svar: Dina kommentarer värmer i hela mitt hjärta, jag blir så glad att du tar dig tid och skriver fina ord till mig:) tack, tack, tack!! Tigerkakan var super smarrig, kommer göras fler gånger:) tackar dig och duktiga Peter för en fantastiskt god smörgåstårta sist:) :) alltid lika trevligt att träffas! Kramar Emelie
Emelie Ånhed

2012-10-12 @ 17:10:45
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: