dagarmedmig

2012-09-14
23:38:00

Fredagsmys
Veckorna går så snabbt, det känns som om det är måndag och fredag hela tiden. I slutet på varje vecka planerar jag i huvudet vad jag ska hitta på nästa vecka. Både när det gäller matlagning och andra sysslor. Innan jag åker och storhandlar kollar jag i kokböcker, tidningar och på nätet. Jag planerar i huvudet vad vi ska äta varje dag i veckan (med parantes för helgen).
 
Denna veckan har jag haft fullt upp på kvällarna, vilket har resulterat i mindre matlagning och mer brödätande. Men nu har jag lovat mig själv att jag ska ta tag i det här med att äta mindre bröd och istället försöka hålla mig till min tänkta matlista även om kvällarna bjuder på andra roligheter och måsten. 
 
Ikväll däremot blev det ingen macka, utan vi lyxade till det med en super smarrig fiskgryta gjord på lax och torsk. Jag kände för en massa goda grönsaker med härliga smaker och hetta i grytan. Här kommer receptet på min fiskgryta.
 
Ånheds fiskgryta
4 pers
 
1 st fänkål
1 st gul lök
3 st vitlöksklyftor
1/2 röd chili
1 pkt sockerärtor
2 dl vittvin (torrt)
3 dl vispgrädde
3 dl creme fraiche
5 dl vatten
3 msk fiskfond, koncentrerad
300 g laxfilé
300-400 g torskfilé
600 g potatis
1 kruka dill
cayennepeppar (mängd efter hur stark du önskar)
salt
 
Gör så här:
1. Skär bort roten på fänkålen. Dela den i jämna grytbitar.
2. Skala potatisen och skär den i ganska stora bitar. Skär den gula löken i bitar. Hacka chilin. 
2. Häll upp vatten, grädde, creme fraiche, vittvin och fiskfond i en stor kastrull. Låt koka upp
3. Lägg i potatisen, fänkålen, gul lök, vitlök (pressas i) och chili i kastrullen.
4. Låt koka cirka 7 minuter. Skär under tiden fisken i bitar om 3 cm.
  5. Tillsätt fisken, sockerärtorna och dillen (klipps ner). Låt koka cirka 5 minuter.
6. Krydda med cayennepeppar och salt. Låt puttra ytterligare någon minut. Smaka av och krydda ev mer.
7. Rör ner räkorna vid servering.
 
- Vi åt denna underbara gryta tillsammans med en bit vitlöksbröd och ett glas vittvin -
 
 
 


 
Varför inte fira lördagen med denna goda gryta, jag lovar att ni inte kommer bli besvikna. 
Önskar dig en underbar helg !

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: