dagarmedmig

2012-09-04
21:11:54

Nya tag
Efter att ha tagit några dagar vila från matlagning, startar jag idag igen. Mer sugen och inspirerad än för några dagar sedan. Kanske blir det så att man lägger maten på is när man inte mår riktigt bra, men nu kör vi. 
 
Jag inleder denna veckan med nybakat bröd, närmare bestämt tekakor.
 
Tekakor
10 st
 
5 dl mjölk
4 dl havregryn
1/2 msk salt
1 msk ljus sirap
150 g smör
25 g färsk jäst
8-9 dl vetemjöl
 
Gör så här:
1. Värm mjölken till cirka 50 grader och häll i havregrynen, salt och sirap. Låt blandningen stå och svälla i cirka 20 minuter.
2. Smält smöret och rör ner det i grynblandningen.
3. Smula ner jästen och blanda ordentligt.
4. Tillsätt vetemjölet lite i taget tills det blir en lös deg.
5. Jäs degen under bakduk till dubbel storlek i cirka 30 minuter.
6. Sätt ugnen på 225 grader.
7. Kåda degen på ett mjölat bakbord, dela den i tio bitar och kavla ut till runda tekakor cirka 1 cm tjocka.
8. Nagga dem med en gaffel och jäs under bakduk på plåtar med bakplåtspapper i cirka 30 minuter.
9. Grädda i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.
 
 

 
 
- Dessa tekakor är verkligen super, super goda. Ni måste bara göra dem. Perfekta att frysa in och ta fram till frukost/mellanmål osv. Jag gjorde en dubbelsats så jag kan dela med mig till nära och kära. En perfekt höstpresent - 
 
Ta hand om dig!

Kommentarer:
#1: Sara Hbg :)

Mmm det ser smarrigt ut! Nu har matlagningshösten kommit igång, tack för all inspiration vännen :)

KRAM

Svar: Hej vännen! Ja, nu har verkligen hösten kommit. Ena dagen regn andra storm och tredje super fint :) Mysigt tycker jag. Kul att jag kan inspirerad dig:) Kramar
Emelie Ånhed

2012-09-05 @ 20:09:07
#2: Julia F

Supergoda Emelie! Passar perfekt nu i höst till en varm kopp Te =) Kramar Julia

Svar: Tack vännen! Vad kul att du gillade dom! vi har blivit smått maniska här hemma :) Kramar till dig
Emelie Ånhed

2012-09-07 @ 11:42:49
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: