dagarmedmig

2013-04-10
15:34:00

Till mellanmål eller picknicken...
Är jag ensam om att tycka det är svårt att hitta på vad man ska äta till mellanmål eller ha med sig på utflykten? Det ska både vara nyttigt, mättande och kunna ätas utan att behöva värmas. Både vuxna och barn skall tycka om det. Kraven är många. Här hemma äts det mellanmål varje dag efter sovstunden och det blir oftast att jag ger Ebba yoghurt och frukt. I dag bakade jag pizzabullar. Bullarna blev jätte goda och var mättande. Nu har jag fullt med pizzabullar i frysen och är nu redo för utflykter i det kommande vårvädret.
 
PIZZABULLAR
ca. 24 bullar
 
Ingredienser:
50 g jäst
50 g smör eller olivolja
5 dl mjölk
1 tsk salt
13 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
 
PIZZASÅS:
2 st gula lökar
2 st vitlöksklyftor
2 msk olja
500 g passerade tomater
2 tsk strösocker
1 tsk oregano
1 tsk salt
 
Fyllning

200 g rökt skinka
200 g riven ost
3 dl pizzasås (recept ovan)

Till pensling

2 st ägg
Oregano
 
GÖR SÅ HÄR:

1. Finfördela jästen i en bunke. Smält smör, tillsätt mjölk och värm till 37°. Häll det över jästen och rör tills den löst sig. Blanda i saltet.
Mät upp mjölet och blanda med bakpulver. Tillsätt det och arbeta degen smidig. Låt jäsa 30 min under duk.
2. Pizzasås: Hacka lök och vitlök och fräs i en kastrull med olja.
Tillsätt övriga ingredienser och koka sakta ihop såsen ca 10 min.
Låt svalna
3. Sätt ugnen på 225°. Ta upp och arbeta degen en stund på mjölat bakbord. Dela degen i två delar och kavla ut degen till två rektanglar ca 45x25 cm. Låt jäsa täckt med duk i 15 min.
4. Finhacka skinkan och riv osten. Bred ut 1 1/2 dl pizzasås på varje rektangel och fördela skinka och riven ost jämnt över degen.
Rulla försiktigt ihop från långsidan och skär 12 bitar av varje.
Lägg dem på plåtar klädda med bakplåtspapper.
5. Pensla med ägg och strö över oregano. Grädda 12-15 min, de ska ha fin färg när de är klara. Servera dem gärna ljumma.
 
 
 
 
 
 
 
Förvara i frys eller kyl om de inte ska ätas direkt - 
 
All kärlek!
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: