dagarmedmig

2013-02-26
14:46:34

Har du inte testat, så måste du testa..
Vill du göra en magisk tårta? Då ska du testa denna. Världens godaste kolatårta heter den. Hur mycket man än gör, så tar den alltid slut sägs det. Med de lovorden var jag ju bara tvungen att testa och göra denna kolatårta, för att se om den var så god som systrarna Von Sydows skriver i sin kokbok. Ja mina vänner, den var hur god som helst. Man kunde liksom inte sluta äta utav den..Jag kommer definitivt att göra den om och om igen. Som jag tidigare har tjatat om så är det ett extra plus i kanten att den endast tog några minuter att göra, bortsett från kokning av den kondenserade mjölken.
 
Världens godaste kolatårta
6-8 port
 
100 g smält smör
200 g digestivekex
1 burk kondenserad mjölk
3 bananer, skivade
1 1/2 dl lättvispad grädde
1 1/2 dl grekisk eller turkisk yoghurt
1 dubbeldaim eller annan choklad att dekorera med
 
Gör så här:
1. Blanda smör och digestivekex som du smular. 
Tips: Smula kexen genom att lägga dem i en plastpåse och banka på den med något hårt
2. Pressa i en form och ställ i kylskåpet.
3. Burken med kondenserad mjölk lägger du i en kastrull full med vatten. Låt den koka i minst 3 timmar.
VIKTIGT: Är att burken är täckt med vatten hela tiden. Häll på vatten under koktiden om det behövs.
4. Kyl burken med kallt vatten och öppna sedan.
5. Bred ut kolan på pajbotten.
6. Lägg på bananskivor och vispad grädde, blandad med yoghurt.
7. Riv choklad över tårtan.
 
- Den kondenserade mjölken brukar stå bland bakingredienser. Har du aldrig gjort denna goda kolasås så måste du göra det. Perfekt att ha till vaniljglass. Godare kolasås finns inte - 
 
 
 
 
Det var ingen lått match att få till ett snyggt och inbjudande kort på kolatårtan, men jag lovar att den är sååå mycket godare än vad den ser ut att vara. 
 
All kärlek!
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: