dagarmedmig

2013-02-11
13:29:00

Kanelmuffins
Har senaste tiden fått ett stort sug efter att baka massa goda kakor och andra sötsaker. Nackdelen med att baka är att man självklart måste provsmaka allt. Eftersom jag försöker hålla igen med sötsaker så förstår ni själva att det inte är någon bra kombination :)
Nu har jag sådan tur att jag har fått "beställning" på kolasnittar av en vän och sen fyller en annan vän år, så jag kan baka utan att behöva frestas av att ha det hemma :) Perfekt.
 
När jag i helgen sökte runt på internet hittade jag ett recept på kanelmuffins som lät enkelt och gott. Så idag när Ebba sov middag slängde jag ihop en smet.
 
KANELMUFFINS

Ingredienser  – ca 8 st

2.5 dl vetemjöl
1.5 tsk bakpulver
0.5 tsk salt
0.25 tsk kanel
75 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 ägg
1 dl mjölk

Kaneltopping:

3 msk strösocker
0.5 tsk kanel

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 190 grader.

2. Placera ut muffinsformar på en plåt eller i en muffinsplåt.

3. Blanda de torra ingredienserna väl i en bunke (ej socker).

4. Vispa smör och socker i en separat bunke, till en ljus, fluffig smet.

5. Tillsätt ägget under vispning. Rör i mjölblandningen i äggsmeten, så att det blir en jämn och klumpfri smet.

6. Tillsätt slutligen mjölken och rör om väl. Fyll muffinsformarna till 2/3 med smet.

7. Rör ihop socker och kanel till toppingen i en liten skål. Strö över de ogräddade muffinsen och baka i mitten av ugnen i ca 15 min, testa att provsticka för att se om de är klara, de ska vara helt kladdfria!

 
 
- Receptet hittade jag hos http://www.femme.se/starwoman/ - 
 
Var riktigt goda och det gick på ett kick att göra. Ett extra plus med receptet är att det inte var några krångliga ingredienser i, utan man har oftast dessa hemma. Perfekt att slänga ihop när man får oväntat besök.
 
All kärlek!
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: