dagarmedmig

2013-02-13
19:30:00

Pollykaka
När någom fyller år älskar jag att överraska med en smarrig tårta eller med något annat sött. Att ge presenter är minst lika roligt, men nu när man börjar bli lite äldre så har man oftast allt man behöver och vill ha. Därför tycker jag det är så roligt att ge något annat och vad passar då inte bättre än något smarrigt att ha till fikan. Till födelsedagsfirande hör fika till. Idag fyller en vän till oss 30 år, han är även Johans arbetskamrat. Bakade igår en pollykaka som Johan har tagit med till jobbet för att överraska honom med. Jag vet sedan tidigare att de gillar fika på Johans jobb, så jag hoppas och tror att även denna blir uppskattad :)
 
Här kommer receptet:
 
POLLYKAKA
 
175 g smör eller margarin 
200 gram mörk blockchoklad 
3 ägg 
2 dl socker 
1 dl vetemjöl 
1 påse Polly
 
Gör så här:

1. Smält smöret och tag av plattan. Lägg i blockchokladen i bitar och låt smälta med smöret. Låt svalna lite.

 2. Vispa ägg och socker pösigt och vänd ner mjölet. Häll i smör- och chokladsmeten och rör försiktigt så att det blandas.

 3. Avsluta med att hälla i hela påsen med Polly och rör om lite.

 4. Häll allt i en smord och bröad form med avtagbar kant och grädda längst ner i ugn på 175 grader i ca 35 minuter. 

 
 
- Serveras med lättvispad grädde eller vaniljglass - 
 
All kärlek!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: