dagarmedmig

2013-01-28
08:55:00

Borta bra men hemma bäst...
Efter nästan en vecka i Sälen men strålande väder och skidåkning, känner jag mig fylld med ny energi. Det var så mysigt att komma till ett soligt och vindstilla Sälen. Backarna nästan tomma, vilket jag var väldigt glad över då jag inte stått på ett par skidor på si så där 13 år. Men till min stora förvåning gick det faktiskt riktigt bra. Stundtals kände jag mig som en skiddrottning. Innan vi åkte till Sälen köpte jag mig ett helt nytt kit med termobyxor, skaljacka och skidjacka, jag kan lova er att jag glänste i backarna :) Pricken över i, var min nya svarta hjälm ;) 
 
Vi bodde i en stugby vid Högfjällshotellet. Perfekt avstånd till allt. Det bästa var att vi hade en transportlift precis utanför dörren, så det var super smidigt att ta sig till de större backarna. 
Måste bara visa er lite härliga bilder från vår resa
 
 
Precis en sådan här stuga bodde vi i. Så mysig
 
 
Man kan verkligen få till underbara bilder när man fotar i snö sol
 
 
Ebba i underställ och raggisar :) 
 
 
I Lindvallen njöt Ebba av barnaktiviteterna. Hon fullkomligt älskade rullbanden. 
 
 
 
 
Snipp Snapp slut så var bildvisningen slut. 
..............
 
Nu över till ett gott recept som jag vill ge delge er. När det kommer till matlagning så har jag inte alltid så bra framförhållning gällande tid. Helt plötsligt är klockan 18.00 och maten ska vara färdig och jag har inte ens börjat. Igår när jag skulle laga kvällsmat hade jag bestämt mig för att göra en köttfärs och kantarellpaj. Oftast ska man göra pajdegen några timmar innan och ha den i kylen och sen förgrädda osv osv. Jag tycker det ibland känns krångligt och att det kräver för mycket planering från min sida.
Nu ska ni få ett recept på en paj som inte behöver förberedas och som går på nolltid. Ett stort plus är också att den är super smarrig.
 
Snabb köttfärs och kantarellpaj
4 pers
 
Ingredienser: 
Pajdegen
50 g rumstempererat smör/ margarin
4 dl vetemjöl
1½ dl mjölk
2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla ingredienserna till degen och knåda samman till en smidig deg. Klä in pajformen. Tryck upp degen på kanterna. 

Fyllning
500 g nötfärs
1 stor gul lök
½ l kantareller alt. konservburkarna på affären, ta 2 små.
2 vitlöksklyftor/ alt. vitlökspeppar
Chilipulver & paprikapulver
salt & peppar

Täcket
5 dl créme fraiche
2 dl riven ost, gärna lagrad

Hacka löken och fräs den tillsammans med köttfärsen. Krydda efter smak och tillsätt kantarellerna mot slutet. Fördela i pajskalet. Bred créme fraichen över köttfärsblandningen och strö över den rivna osten. Grädda i mitten av ugnen tills allt är varmt och osten fått gyllenbrun färg. Cirka 20 minuter. Servera med fräsch sallad.
 
 
 
Pajskalet uttryckt i formen
 
 
Créme fraichen skall smetas ut över hela pajen
 
Serveras med en god sallad
 
 
Smaklig måltid vänner !
 
All kärlek
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: