dagarmedmig

2013-01-10
18:00:00

Kyckling med parmaskinka och balsamsås...
Hemma hos oss äter vi kyckling både till vardags och till fest. Sist jag bjöd på kyckling diskuterade vi just om man kan tänka sig att bjuda på kyckling, eller om det känns för "enkelt" och mer tillhör en vardagsingrediens. Det som är så positivt med kyckling är att man kan variera sig så mycket. Sen tycker jag att kyckling är lätt att tillaga och behöver inte ens stekas på plattan utan blir minst lika bra att tillaga i ugnen. Jag slår ett slag för kyckling.
Sist vi hade vänner på besök valde jag denna goda kycklingrätt som finns på arlas hemsida
 
Kyckling med parmaskinka och balsamsås
4 pers
 
8 kycklinglårfiléer eller 4 kycklingfiléer, 500 g
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk oregano
4 stora eller 8 små skivor parmaskinka
2 dl Arla Ko® vispgrädde
2 msk balsamvinäger
1 msk konc kycklingfond
2 pressade vitlöksklyftor
1 förpackning mozzarella
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225°. Krydda kycklingen med salt, peppar och oregano.
2. Bryn den i smör i en stekpanna. Linda skinkskivorna runt kycklingen och lägg i en ugnssäker form.
3. Vispa ihop grädde, vinäger, fond och vitlök. Häll det i formen. Smula över mozzarellan.
4. Stek i mitten av ugnen ca 15 min. Strö ev över lite färsk oregano.
 
- Servera med frästa grönsaker och pressad potatis. Jag valde att steka rödlök, sockerärtor, paprika & coctailtomater -
 
 
 
 
Om man vill ha en LCHF variant passar det utmärkt att utesluta potatisen och bara äta kycklingen och grönsakerna.
 
Hoppas ni kommer gilla det, receptet fick bra omdöme av våra gäster och av oss!
 
Kram 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: