dagarmedmig

2013-03-14
14:51:02

Fisk..
Helt klart att jag kommer ha som mål att laga mer fiskrätter här hemma. Det är ju så gott och faktiskt inte alls svårt att tillaga. Igår tog jag fram torskrygg från frysen och gjorde ett helt nytt recept. Tog lite ingredienser från olika recept och la ihop det till ett eget. Det blev fantastiskt gott och uppskattades av familjen.
 
Torskrygg med massa gott
4 port
 
4 portionsbitar torskrygg
1 pkt bacon
3 st rödbetor
2 dl grädde
3 dl créme fraiche
1 dl Gräslök & dill
1 msk Schalottenlökfond (Touch of taste)
3 tsk fransk senap
Parmesanost
Salt och svartpeppar
Cayennepeppar
Flytande smör
 
Gör så här:
1. Skala och koka rödbetorna tills de blir mjuka.
2. Lägg torskryggen i ungsform. Salta och peppra fisken. Ringa över flytande smör.
3. Skiva bacon i strimlor och stek de knaprigt. Låt all bacon rinna av på en bit hushållspapper.
4. Tärna rödbetorna och lägg ovanpå fisken. Lägg även på all bacon. 
5. Blanda samman créme fraiche, grädde, fond, cayennepeppar, gräslök, dill och fransksenap.
6. Häll såsblandningen över fisken. 
7. Riv parmesanost och strö över fisken. 
8. Ställ in i ugnen på 200 grader i cirka 20 minuter. 
 
- Serveras med potatis och ärtor - 
 
 
 
 
 
 
En fantastiskt god rätt, så varför inte prova den i helgen :)
.........................
Över till något annat. Jag vet så lite om vilka ni är som kollar in här lite då och då, vilket jag tycker är väldigt tråkigt. Jag skulle bli jätte glad om du skriver en liten kommentar. Kanske vad du önskar att jag skulle skriva mer om, ha mer recept på eller något annat som du tänkt på. Eller varför inte bara ett litet hej :) :) 
Kom igen nu, det kan väl inte vara så farligt ;) ;) 
 
Tack för att du besöker mig :)
 

Kommentar:

Vilket härligt recept!!!:) Vilka smaker det måste bli! Rödbetor till fisk är så himla gott,o torskrygg som är så fin fisk.Jag säger det o jag säger det igen:Din blogg o dina recept är så bra,jag tittar in i stort sett varje dag,du är en "hejare" på mat o bak! Du är så full av inspiration,ha det allra bäst hela familjen!

Kramar Gunilla

Svar: Torskryggen var såå god. Kommer definitivt att göra den snart igen. Ett extra stort plus för att Ebba gillade den och åt den två dagar i rad. Tycker annars att det kan vara svårt att hitta fiskrätter som barn gillar. Nyttigt med fisk ju :) :) Tack för att du kollar in här Gunilla, så roligt!
Kram kram
Emelie Ånhed

2013-03-16 @ 14:42:19
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: