dagarmedmig

2013-03-22
22:37:00

Godis i stora (g)lass...
Jag älskar att göra desserter, tror det beror på att det finns så många goda och för att man kan variera i all oändlighet. Sött, salt, surt osv. Man kan välja och vraka precis efter vad ens smaklökar tycker bäst om. Perfekt enligt mig. 
I morgon skall vi ha kompisar på middag, jag har valt att göra en för mig helt ny efterrätt. Godis semifreddo. Jag har fått mycket positiv feedback av er angående Nutella semifreddon och hoppas nu att denna nya varianten kan vara ett alternativ till den. Kanske något som ni kan lyxa till det med imorgon kväll :) 
Efterrätten passar perfekt att bjuda på barn och vuxna på. Även perfekt till ett barnkalas.
Här kommer receptet:
 
Godis Semifreddo
6 port
 
1 vaniljstång
5 dl grädde
4 ägg
1/2 dl socker
150 g mjölk choklad
1 näve vardera av tex. minimaränger, minimarshmallows, m-kulor & daimkulor
1 dl chokladsås
 
Garnering:
Bananer
Chokladsås
Maränger
 
Gör så här
1. Dela vaniljstången och skrapa ur den. 
2. Blanda vaniljskrapet med grädden och vispa grädden lätt.
3. Vispa äggulor och socker pösigt.
4. Smält chokladen i ett vattenbad eller i micron.
5. Blanda samman grädden med äggulorna och den smälta chokladen.
6. Vispa äggvitorna till ett styvt skum och vänd försiktigt ned i smeten. 
7. Blanda ner godiset och chokladsåsen i smeten.
8. Slå formen mot bänken ett par gånger för att minska luftbubblor. 
9. Plasta in och frys minst 4 timmar. 
 
- Tinas i rumstemperatur cirka 30 minuter innan den skall serveras.
Garnera med bananer, chokladsås och maränger -
 
 
 
 
 
 
 
Önskar dig en skön helg!
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: