dagarmedmig

2013-03-31
11:03:34

Påskledigt!
Glad påsk vänner! Hoppas att ni hade en mysig påskafton med god mat och dryck. För min del blev det påskmust hela påskafton, då vårt lilla charmtroll har krupp. Känns olustigt att dricka något starkare om i fall att man behöver besöka sjukhuset. Vi hade en fantastiskt mysig påskafton med härliga vänner och mycket god mat. Vi åt 3-rätters och en massa snacks. Till förrätt bjöds det på buffelmozzarella med sockerstekta tomater. Till huvudrätt blev det rotfrukter i ugn med rådjurssadel, oxfilé och kantarellsås. Jag fick som uppgift att göra dessert, vilket jag älskar att göra. Jag gjorde en Hallon- och marängtårta. Den blev riktigt uppskattad av alla. 
Här kommer receptet
 
Hallon- och Marängtårta
 
4 äggvitor
1 tsk citronjuice
2 dl strösocker
3 dl vispgrädde
200 g frysta hallon
1 dl kesella 10%
2 äggulor
1 dl florsocker
2 lime (skalet)
1 ask färska hallon
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Rita 2 rundlar på bakplåtspapper. Använd en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter som mall.
3. BOTTEN: Vispa äggvitor, socker och citronjuice till ett hårt skum.
4. Bre ut smeten på rundlarna, men lämna ca 2 cm tillgodo - bottnarna flyter ut något.
5. Grädda i ugnen ca 1 timme. Stäng av ugnen och låt bottnarna stå kvar någon timme.
6. HALLONGRÄDDE: Vispa grädden hårt. Mixa hallon, kesella, äggulor och florsocker med stavmixer. 
7. Rör ner det i grädden.
8. Lägg en marängbotten i formen med löstagbar kant. Bre ut hallongrädden.
9. Lägg på den andra marängen. Frys tårtan.
(Jag la på maränglocket efter att tårtan varit i frysen pga. att den skulle hinna stå inne i ugnen på eftervärmen så länge som möjligt).
10. SERVERING: Ta fram den 30 minuter i förväg. Lägg tårtan på ett fat. Garnera med hallon och rivet limeskal. 
 
- Denna tårtan kommer definitivt att göras om - 
 
 
- Här har jag ritat en cirkel för att bre ut marängen på -
 
 
- Tårtan redo att frysas -
 
 
 - Visst ser den smarrig ut? - 
 
Tyvärr hade jag bara min mobil att ta bilder med, därav tråkiga bilder. Anledningen till att det är få bilder på den färdiga tårtan är att mitt batteri på mobilen dog. Mer bilder nästa gång. 
 
All kärlek!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: