dagarmedmig

2013-03-19
13:32:39

Potatissoppa...
Igår följde jag nästan min veckomatsedel. Anledningen till att jag skriver nästan är att jag hoppade över att göra spagetti & köttfärssås. Men flygande Jakob åt vi och gott var det. 
Idag till lunch gjorde jag potatissoppa. Det är verkligen gott med soppa, men jag gör det alldeles för sällan. Jag förstår inte att soppa kan vara så mättsamt, vi blev proppmätta och det fanns ingen chans i världen att vi orkade ta två gånger. Soppa är perfekt mat när det är kallt och rått ute, precis som idag. Helst vill man kura upp sig med en pläd och tänt ljus till soppan.
Här kommer receptet
 
Potatissoppa med parmesan och baconströssel
 4 port
 

1 st purjolök
2 st vitlöksklyftor
8 st potatisar
smör
3-4 st lagerblad
10 dl vatten
2 st grönsaksbuljongtärningar
2-3 dl créme fraiche
Salt och massa svartpeppar
Parmesanost
200 g knaperstekt bacon
Persilja
 
Gör så här:
1. Skölj purjolöken och hacka i små bitar.
2. Skala och hacka vitlöken.
3. Skala potatisen och skär i mindre bitar.
4. Fräs lök, vitlök och potatis i smör i en stor kastrull och tillsätt lagerbladen.
5. Slå på vatten och buljongtärningarna (buljong) och låt soppan sjuda på svag värme i cirka 30 min.
6. Klipp baconet i små bitar och knaperstek i en stekpanna.
7. Plocka bort lagerbladen och mixa soppan slät tillsammans med créme fraiche.
8. Smaka av med salt och svartpeppar. 
9. Vispa i den rivna parmesanen. 
10. Servera soppan tillsammans med baconströsslet och toppa med persilja.
 
- Smaklig måltid! - 
 
 
 
Imorgon står lax på schemat, så kolla gärna in snart igen :)

Kommentarer:
#1: Anonym

Toppen !!!
Tack och 🍀

Svar: Hej Henryk!Vad roligt att du lämnat en kommentar, det värmer verkligen.
Hoppas att du hittar något gott att laga:)
Kram Emelie
Emelie Ånhed

2013-03-19 @ 18:16:18
#2: Henryk

Tack Emelie och 🍀

2013-03-19 @ 18:22:00
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: