dagarmedmig

2013-05-23
09:38:49

Att laga något som passar alla måltider...
Under sommarmånaderna önskar jag att jag hade en STOR trädgård (har i nuläget en liten mysig trädgård/innergård). Jag drömmer om en massa fruktträd, grönsaker, bär, örter osv och bara kunna ta på sig tofflorna och hasa ut och plocka till dagens middag eller när man ska baka. Jag vill också kunna gå utanför dörren och baka något smarrigt på årets rabarberskörd. Som tur är har jag världens bästa kompisar som delar med sig av sin skörd. Idag när Ebba och jag besökte fina vänner fick jag med mig både rabarber och min favorit ört - gräslök hem. Tack vännen !!
För några dagar sedan när jag var hos en annan "rabarberkompis" gjorde jag kräm på de rabarber som jag fick med mig hem. Vad jag ska göra med denna omgången av rabarber återstår att se:)
Jag älskar kräm och tycker det är perfekt sommarmat. En varm dag då man oftast inte är så hungrig passar det utmärkt med kräm till lunch. Eller varför inte starta dagen med kräm till frukost. Underbart gott.
 
Jordgubbs- och rabarberkräm
6 port
 
1 liter rabarber
1 liter jordgubbar
0,5 st vaniljstång 
1 st citron, saft + skal
0,5 dl koncentrerad fläderblomssaft
1,5 dl strösocker
1,5 dl vatten
 
Redning:
2 msk potatismjöl
0.5 dl kallt vatten
 
Gör så här:
1. Skala rabarbern lätt och skär i cirka 2 cm stora bitar.

2. Skölj och snoppa jordgubbarna och halvera dem.

3. Snitta vaniljstången och skrapa ur fröna. Tvätta citronen, riv skalet och pressa ur saften.

4. Blanda rabarber, jordgubbar, vaniljfrön- och stång, citron (saft och skal), fläderblomssaft, strösocker och vatten i en stor kastrull. Låt det sjuda i cirka 10 minuter tills rabarberbitarna börjar mjukna mjuka.

5. Blanda potatismjölet med kallt vatten och red krämen.

 

- Servera som den är eller tillsammans med grädde -


♥ Tipsa mig gärna om ert bästa rabarberrecept ♥

All kärlek!


Kommentar:

Oh underbara goa kräm! Det påminner mig om barndomen o jag kommer alltid att tycka om det :))! Mums filli babba!! Tack att du delar med dig av lite äldre måltider.Jag lovordar husmanskosten!!! Vilken fin liten Ebba,som hon växer,så duktig tös! Många kramar Gunilla

Svar: Visst är det fantastiskt gott med rabarberkräm. Det och en skvätt grädde är en oslagbar kombination:) Visst har Ebba blivit stor, tiden går i ett rasande tempo. Snart fyller hon 2 år :) Inte klokt. Tusen tack för din kommentar, det värmer och är alltid lika uppskattat:)
Kramar
Emelie Ånhed

2013-05-27 @ 21:22:14
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: