dagarmedmig

2013-05-31
16:44:00

Försvinnande god daimtårta
På kort tid har jag gjort denna underbara daimtårta. Första gången jag åt denna tårtan var hemma hos en kompis. Den var så där perfekt. Den innehöll alla mina två favorit smaker. Maräng & daim.
Självklart var jag tvungen att be om receptet. Så fort jag får tillfälle slänger jag ihop denna tåran, den är nämligen perfekt att ha i fryset och ta fram när man får omväntat besök eller om man vet att man ska ha gäster så går den utmärkt att förbereda några dagar innan. Jag har gjort den två gånger i rad när det vankats dessert. Sist hade jag med mig den hem till några vänner, den blev lika uppskattad så som på Pingsafton. Vi var sex vuxna som åt tårtan och den tog slut utan större ansträng :) :)
 
Denna helgs desserttips blir en grymt god daimtårta.
 
ANNIKAS grymma DAIMTÅRTA
6 pers

3 st äggvitor
1 1/2 dl socker
1 tsk bakpulver
   
- Sätt ugnen på 125 grader. Vispa ihop samtliga ingredienser. Ta en springforms botten och lägg på ett bakplåtspapper. Rita en cirkel. Bred ut marängen i cirkeln, men tänk på att spara cirka 1/2 cm ut till den ritade kanten då marängen flyter ut i ugnen. Ställ in i ugnen i 90 minuter -
 
3 st äggulor
1 dl socker
 
- Vispa ihop ägg och socker. Det ska bli poröst -
 
4 dl grädde
2 st dubbeldaim
 
- Vispa grädden lagom hårt. Hacka daimen och blanda ner i den vispade grädden. Blanda ihop äggsmeten med grädden och daimen. Lägg marängbottnen (när den svalnat) i springformen och häll på grädd & äggblandningen. Ställ in i frysen  -
 

 
 
 
 
 
 
- Tips är att ta fram daimtårtan cirka 20 minuter innan den skall ätas. Den blir sååå mycket krämigare och godare -
 
GARNERING - Jag garnerade min tårta med kiwi och riven mjölkchoklad. Men hittar ni på något annat smarrigt som tex jordgubbar så skriv gärna en kommentar och berätta hur det blev :)
 
Önskar dig en härlig helg i det fina vädret!
♥ Ta väl hand om dig ♥

Kommentar:
#1: Alli

Gjorde denna häromdagen till tjejfikan och den fick MVG. Har till och med skickat receptet vidare till en av tjejerna som ville ha receptet! :) kram /Alli

Svar: Tack snälla snälla Alli för din fina kommentar. Daimtårtan är så underbart god att man kan göra den om och om igen utan att tröttna:) Kul att dina vänner gillade den, tummen upp!!!Ha nu en härlig helg vännen :)
STOR kram Emelie
Emelie Ånhed

2013-09-27 @ 19:05:27
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: