dagarmedmig

2013-05-26
09:39:00

Havreflarn
Havreflarn kan tyckas vara tråkigt, men gud så gott det är. Lite kolasmak över det hela skulle jag säga.
Havreflarn är en riktig svensk klassiker i kakburken och kan ätas som de är eller varför inte ha de tillsammans med jordgubbar och glass. Själv tänker jag använda mina havreflarn som en extra liten kaka på midsommarbordet. Älskar att ha en massa olika kakor och bakverk att duka fram med. Jag längtar redan nu till Ebbas 2 års kalas, då jag likt tidigare födelsedag bakade sju sorters kakor.
 
HAVREFLARN
 
Ingredienser:
150 g smör
2 dl havregryn
2 dl strösocker
1/2 dl vispgrädde
1/2 dl ljus sirap
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
 
Gör så här:
 1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Smält smöret och blanda det med havregryn, strösocker, vispgrädde och sirap i en bunke.
3. Blanda vetemjöl och bakpulver och vänd ner det i smeten.
4. Klicka ut smeten på en plåt med bakplåtspapper med hjälp av två skedar.
Lämna cirka 1 decimeter mellan klickarna eftersom de flyter ut.
5. Grädda flarnen i mitten av ugnen i cirka 4 minuter.
 
 
 
- Antal flarn beror på hur stora du vill ha dem. Jag gjorde några lite större och några lite mindre. Det bästa är att testa dig fram genom att göra två olika storlekar på klickarna -
 
 
 
Tack för att du kollar in här!
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: