dagarmedmig

2013-05-07
10:43:00

Till förrätt eller huvudrätt
Precis som utlovat kommer idag recept på en fantastiskt god pepparrotssoppa. Jag hade den till förrätt på Valborgsmässoafton, men det går givetvis lika bra att ha den till huvudrätt vid en lättare måltid. Soppan var fräsch och kändes precis lagom mäktig. Innan jag hällde upp soppan i skålar, skar jag ner kallrökt lax. Toppade med gräslök och grissinipinnar. Denna soppan kommer göras fler gånger här hemma. Ett extra plus i kanten var smidigheten att tillaga den. Jag förberedde till och med soppan på förmiddagen och sen fick den stå och vila i kylen. Värmde på den på plattan och sen var den färdig att serveras. Lätt som en plätt :)
 
Pepparrotssoppa
4 pers
 
1 liter vatten
2 hönsbuljongtärningar
3 msk maizenamjöl (utspätt i lite vatten)
2 burkar pepparrotsfärskost (Cantadou)
1 burk créme fraiche (2dl)
6 cm pepparrot i tub
Rökt lax
Salt
Gräslök
Grisinipinnar
 
Gör så här:
 
1. Koka upp vatten och buljongtärningarna.
2. Rör ned pepparrotsosten och créme fraichen.
3. Vispa ner maizena, red av.
4. Vispa ner pepparrot på tub och smaka av med salt.
5. Skär laxskivorna i skivor och lägg i botten på tallriken. 
6. Häll soppan över laxen och garnera med gräslök.
 
- Färdig att serveras med grisinipinnar -
 
 
 
 
- Mitt objektiv på min kamera har tyvärr gått sönder, därav de dåliga mobilbilderna -
 
All kärlek!
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: