dagarmedmig

2013-09-20
08:52:11

Fisk..
Är något som jag verkligen gillar. Det är "lätt" mat att äta och känns nyttigt. Precis som jag skrivit innan blir det tyvärr ganska sällan fisk här hemma. Ebba är ingen storälskare av fisk, utan föredrar mer kött. Helst en köttbit med kokt potatis, thats it. 
 
Härromdagen fick jag koljafiléer av en kund på jobbet. Nu var jag ju tvungen att tillaga något med filéerna och valet föll på att göra en fiskgratäng. Jösses så god den blev. Kommer definitivt att köpa koljafilé igen och göra denna fiskgratängen. Gratängen fick omdömet:
"Det här kan vara den godaste fiskgratängen jag ätit"
Citat Johan
 
Härromdagen gjorde jag en pasta carbonara som jag hade tänkt delge er receptet på. Jag fotade maten och la upp den lite snyggare än jag vanligvis brukar göra. När jag väl skulle ta första tuggan gillade jag inte alls maten. Ibland brukar det ju vara så att man inte själv gillar maten när man stått och lagat den. Men tyvärr så gillade inte heller Johan maten. Därför kommer jag absolut inte att delge er den. Ska testa att göra en ny pasta carbonara, nästa gång med andra ingredienser och hoppas på att jag vill dela med mig av det receptet istället. 
 
Fiskgratäng på mitt vis
4 port
 

3 st rejäla koljafiléer (fisken ska täcka en ungsforms botten)
1 kg potatis
Grädde
Mjölk
Margarin
2 burkar lakeräkor
Mjöl
Salt och vitpeppar
Riven gratängost
Dill
 
Gör så här:

1. Skala och koka potatisen i rikligt med salt.
 
POTATISMOS:
2. Mixa ihop potatis, mjölk, grädde, en klick smör och peppar
3. Lägg fisken i botten på en ungsform och krydda med salt & peppar.
 
VITSÅS:
4. Smält en rejäl klick smör i en kastrull. 
5. Sikta över cirka 3 msk mjöl och vispa ihop till en "smet". Häll på mjölk, lite i taget tills du får önskad konsistens på den vita såsen. Smaka av med vitpeppar.
 
6. Lägg potatismoset runt om fisken i formen, men lämna ett stort hål i mitten. 
7. Häll av räkorna och pressa ur laken. Blanda ner räkorna i den vita såsen. 
8. Häll såsen i mitten av formen (i hålet). 
9. Avsluta med att strö riven ost över hela formen.
10. Ställ in i ugnen på 200 grader i cirka 20 minuter eller tills fisken är klar.
11. När gratängen är färdig, klipp dill över.
 
- Krydda rätten efter egna önskemål, men var inte rädd för att ta lite extra salt och peppar. Tyvärr har jag inga bestämda mått på ingredienserna. Men testa dig fram, då blir det bäst -
 
 
 
 
 
Ha nu en riktigt härlig helg!
Kramar
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentar:
#1: Malin

Tack för tipset Emelie! Jag lagade den här gratängen igår, så otroligt god!! Barnen älskade också den...fick bara "pilla" bort räkorna på Viktors tallrik ;). Kommer absolut laga den här gratängen igen! Kram

Svar: Tack gulligaste Malin för att du tar dig tid att skriva en kommentar, betyder så mycket mer än du tror. Ebba älskade också gratängen. Tänkte faktiskt göra den till helgen igen;) Alltid bra med fisk.
Det bästa med all min mat är att man kan addera eller ta bort ingrediens/ingredienser om man inte gillar eller som Viktor inte gillar räkor så är det precis lika gott utan :)
STOR kram till dig !!!
Emelie Ånhed

2013-09-27 @ 08:37:38
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: