dagarmedmig

2012-12-11
22:38:20

Att varva julmaten med lax...
För att inte tröttna på julmaten innan julafton är här, varvar jag med annan "vanlig" mat. Något som jag tycker väldigt mycket om är lax. Man kan göra hur mycket som helst med lax. Grava, koka, steka, inbakad osv...... Många tycker det är svårt att tillaga fisk, men det är inte så svårt som man kan tro. Efter att ha arbetat i fiskaffär några år har jag både lärt mig en hel del om olika fisksorter samt fått mycket kunskap om tillagning etc. Jag har haft så mycket nytta av mina år på Kronansfisk, vilket jag är mycket tacksam för. Att laga en god fiskrätt behöver varken vara svårt eller tidskrävande. Det gäller bara att våga ta ut svängarna och prova sig fram. Kan verkligen rekommendera att våga sig på att köpa fisk oftare,slet sägs ju att man blir smart av fisk och vem vill inte bli det ;) ;) 
 
Grekisk lax
4 port
 
4 portionsbitar lax (cirka 200-300 g /pers) eller en hel bit
2 pkt cantadou vitlök/örter alt. basilika/vitlök
1 st milda cuisine fraiche vitlök & örter
5 dl vispgrädde
salt
1 burk blandade oliver
2 pkt mozzarella ost
1 ask coctailtomater 
 
Gör så här:
1. Lägg laxen i en ungsform. Salta.
2. Klicka ut båda paketen med cantadou på laxen.
3. Strö över oliverna och skär tomaterna i kvartar och lägg på dem.
4. Vispa samman grädden och milda cuisine. Ska bli lätt fluffig. Häll över laxen.
5. Dela mozzarellan i bitar och strö över.
6. Ställ in formen i ugnen på 225 grader, ca. 20-30 minuter (beroende på hur tjock laxen är).
 
- Du ser att laxen är färdig när köttet inte längre upplevs som "genomskinligt" -
- Ett tips är att lägga folie över laxen om den börjar få för mycket färg och inte är helt genomstekt -
 
 
 
 
 
 
 
 
(Ursäkta de dåliga bilderna. Min vanliga kamera strejkar med jämna mellanrum)
 
- Jag hade pressade potatis till och sallad. Funkar säkert lika bra med ris om man hellre önskar det -
 
Natti natti vänner!
 
 

Kommentar:
#1: Gunilla Svensson

Oh va gott det ser ut! Du är såååå duktig på matlagning o bakning!Det är alltid lika roligt att följa din fina matblogg!
Ha det riktigt bra i julstöket(köket!) Kramisar Gunilla

2012-12-15 @ 18:38:59
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: