dagarmedmig

2012-12-20
22:38:13

Julgodis och julkorv
Har dåligt samvete över att jag inte la upp recepten på julkorven och julgodiset som jag lovat er till i går, bättre sent än aldrig...
 
Receptet på julkorven fick jag av en vän som hittat det i Allt om Mat julkokbok. Korven smakade fantastiskt, så att göra egen julkorv har absolut blivit en ny tradition :) 
 
 Allt om Mats Julkorv
ca. 20 st
 
1 1/2 kilo benfri fläskkarre
300 g potatis
5 dl mjölk (3 %)
2 msk gula senapsfrön 
1 msk grovt krossade kryddpeppar
2 tsk mald ingefära
1 1/2 salt 
1/2 tsk nymald svartpeppar
ca 5 meter grisfjälster
 
Gör så här:
1. Koka potatisen mjuk. Låt kallna.
2. Koka upp mjölken och låt kallna.
3. Skär köttet i mindre bitar. Observera att det inte ska putsas.
4. Mal kött och potatis i en köttkvarn. Blanda med mjölken. 
5. Krydda med senapsfrön, kryddpeppar, ingefära, salt & peppar. 
6. Skölj igenom fjällen med kallt vatten. Trä upp dem på korvhornet. 
7. Fyll smeten i fjälstren ganska löst. Knyt emellan med ett bombullsgarn/hushållstrå till cirka 15 cm långa korvar. 
8. Frys in korven eller tillaga den direkt. 
 
- Vid tillagning, picka korven och sjud den i lättsaltat vatten med lagerblad och kryddpeppar ca 15 min - 
 
 
 
 
 
..........................................
 
Ingen jul utan julgodis, eller vad säger ni? Jag älskar att plocka fram ett stort fat med massa godis när tomten kommer och paketen ska öppnas :) 
Jag har en hel del favoriter som jag gör varje år, sen försöker jag hitta nya favoriter varje år. Detta året har jag hittat en ny favorit. Gillar du kokos? I såfall kommer du älska dessa :) 
 
Boutneybollar
ca. 50 st om du gör dom små
 
50 g smör
1/2 dl sirap
1/2 dl florsocker
2 dl vispgrädde
1 krm salt
1 påse kokosflingor (200 g)
200 g vit chocklad eller ljus blockshoklad
 
Gör så här:
1. Blanda allt utom kokos och choklad i en kastrull och låt koka i 5-8 minuter, tills smeten börjar bli seg.
2. Tillsätt kokosen.
3. Låt smeten svalna något och rulla sedan små bollar och lägg på en tallrik.
4. Ställ i frysen ca. 30 minuter.
5. Smält chokladen över vattenbad.
6. Doppa kokosbollarna i chokladen och låt dem stelna på bakplåtspapper. 
 
- Förvaras kallt - 
 
 
Visar er bara bilder på mina andra favoriter på julbordet, då jag kan tänka mig att nästan alla har gjort eller vet hur man gör de underbart goda rocky road godiset. Ett måste bland julgodiset är också knäck. Ingen jul utan knäck :) Har du någon favorit bland julgodiset?, tipsa mig gärna. Älskar att prova nya saker. Kanske något som jag hinner göra innan julafton :) :)
 
 
 
 
Visst blir man sugen?? 
 
Avslutar med underbara bilder på lilla Ebba när hon var tomtenissa :)
 
 
 
 
 
 
 
- Mamma nu får det vara nog med kort på mig, jag vill iiiiiiinte mer nu - 
 
Underbara, älskade unge. Vad skulle jag ta mig till utan dig....
 
All kärlek till er!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: