dagarmedmig

2012-06-25
21:32:42

Sparris carbonara
Jag ställer mig frågan, När kommer sommaren? I morse drack jag te, tände doftljus och gick runt i mina innetofflor, är det normalt när det är slutet på juni? Vi har knappt inte vågat oss utanför dörren idag, ett undantag fick bli när maten skulle inhandlas. Annars har vi bara varit hemma och myst medans regnet smattrat på takfönstrena. Ganska mysigt, men inte NU!
 
Efter att ha varit inne hela dagen tog jag mig till gymmet och brände några kalorier på löpbandet. Shit vad skönt det var att svettas rejält och sen åka hem och ta en låååång, varm och skön dusch!
Hungern blir så mycket tydligare och man känner ett starkare sug för god mat när man tränar, eller vad tycker du? Först hade jag bestämt att det "bara" skulle bli mackor till kvällsmat, men suget var starkare så jag slängde ihop en lätt och snabb rätt istället.
 
Sparris carbonara, en annorlunda variant av den klassiska carbonaran.
 Ingredienser till 4 pers
 
400 g valfri pasta
2 dl mjölk
1 dl grädde
3 äggulor
1 finhackad vitlöksklyfta
2 dl färskriven permasan
1 pkt/80 g prosciuttoskinka
2 buntar färsk grön sparris
1 msk olivolja
salt och svartpeppar
 
Gör så här:

1. Koka pastan i saltat vatten.
2. Blanda sparrisen med olivolja, salt & peppar.
3. Stek sparrisen i en het torr panna, tills de är mjuka och har fått fin färg.
4. Blanda mjölk, grädde, äggulor, vitlök och hälften av permasanosten i en bunke.
5. Sila bort pastavattnet och häl tillbaka pastan i kastrullen.
6. Blanda ner ägg och mjölkblandningen i pastan & låt stå på eftervärmen tills den blivit krämig.
7. Krydda med salt & peppar ( jag tycker att det behövs ganska mycket svartpeppar, så var inte rädd för att krydda)
8. Servera på ett stort fat och toppa med sönderriven skinka, grillad sparris och riven permasan.
 
Bon appetit!
 
 
 
 
All kärlek till er!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: