dagarmedmig

2012-06-12
21:47:13

Underbart goda kärleksmums
♥ Kärleksmums ♥ är fantastiskt gott tycker vi här hemma. Det är bra att ha i frysen och ta fram till sommarens alla utflykter.. Jag har provat lite olika recept med detta tycker jag är bäst hittils. Hur brukar ni göra?

Emelies ♥kärleksmums♥
1 långpanna

5 ägg
4 dl strösocker
4 1/2 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 nypa salt
5 msk kakao
2 dl vatten
300 g smör
200 g mörk kvalitetschoklad 70%

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
3. Blanda de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner dem i äggsmeten.
4. Tillsätt vatten och smält smör.
5. Klä en långpanna med bakplåtspapper och häll i smeten.
6. Strö över grovt hackad choklad.
7. Grädda kakan i mitten av ugnen i 10-15 minuter. Prova med en stickam den ska vara lite kladdig. Låt svalna.





Glasyr
2 dl vispgrädde
2 msk espressokaffe
5 dl florsocker
3 msk kakao
2 msk vaniljsocker
2-3 dl kokos
Gör så här:
1. Koka upp vispgrädde, häll i espressokaffe och låt svalna något.
2. Häll i de övriga ingredienserna och rör samman.
3. Glasera kakan.
4. Strö över kokos och låt glasyren stelna.
4. Skär kakan i rutor.

Hoppas ni ska gilla dem!








- Medans jag bakade åt lilla Ebba mormors plättar med citron-kesella på - 

Ikväll har jag varit på bokklubb, 6 pigga och glada tjejer träffas en gång i månaden och tjatar och äter/dricker gott. Lika mysigt varje gång. Tills denna gången hade vi läst Zlatan boken - Kan rekommenderas, det blir mitt boktips till dig i sommar ;)



All kärlek!
hjrta




Kommentarer:
#1: Klipp i mulen

Ja tack till en långpanna eller två!

2012-06-13 @ 00:32:44
#2: Emelie Ånhed

Du är välkommen hit och fika när du vill:)

2012-06-13 @ 08:56:08
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: