dagarmedmig

2012-05-04
21:56:03

Curryfärs med pressad potatis
En rätt som många tycker om. Självklart måste man gilla curry, för att gilla detta. Gör man det är denna rätt perfekt att göra en dag när man känner sig sugen på något smarrigt och som inte kräver en massa tid. Detta receptet har jag fått med mig hemifrån och gör det med jämna mellanrum. Mannen i familjen älskar det och oftast är det han som påminner mig om att det var ett tag sen sist.

Recept till 4-6 pers (beroende på om man är storätare eller inte).
1 kg köttfärs (går bra med vilken köttfärs som helst)
2 st gul lök
2 dl chili sås
2,5 dl creme fraiche
4 dl grädde
curry
(smaka av efter eget tycke, ska dock vara ganska mycket så att det verkligen blir currysmak)
vit peppar
salt
Gör så här:

1. Skala och koka potatisen.
2. Hacka och stek gul lök i smör. Krydda med vitpeppar.
3. När löken fått färg, blanda ner köttfärsen och stek tillsammans.
4. Blanda samman grädde, creme fraiche, chilisås, curry & salt.
5. Lägg köttfärsen i en ungssäker form.
6. Häll gräddblandningen över köttfärsen och ställ in i ugnen på 200 g i ca. 15 min.
7. Pressa potatisen.
8. Serveras tillsammans med en god sallad.








För övrigt så har dagen bland annat inneburit arbete för min del. Känner mig lyckligt lottad som har chansen att få komma ut en gång i veckan och arbeta med det som jag utbildat mig till. Att själv få styra över vilken dag jag väljer att arbete och hur länge, det kallar jag lyx. Just nu får jag det bästa utav två världar. En underbar dotter att vara hemma och ta hand om och ett arbete som jag trivs väldigt bra med. Life is god!

Ha nu en trevlig fredagskväll så ses vi imorgon igen!
Love
hjrta



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: