dagarmedmig

2012-05-17
22:55:39

Nutella Semifreddo, oj så gott!

 

Det har varit underbart med en extra ledig dag mitt i veckan. I går spenderade Ebba hela dagen tillsammans med sin pappa. Jag passade på att jobba ett lååååång pass. När jag kom hem var jag tvungen att lägga mig, annars hade jag inte orkat med kvällen hos vännerna. Vi hade en super trevlig kväll med god mat och många intressanta diskussioner långt in på småtimmarna.

Jag hade fått den roliga uppgiften att göra efterrätt. Vad passade då inte bättre än en av mina absoluta favoriter - Nutella semifreddo.

Nutella semifreddo
ca  8-10 port
2 marängbottnar
4 ägg
2 msk strösocker
5 dl vispgrädde
1 burk Nutella (ca 400 g)

 

Separera gulor från vitor, det är viktigt att skål och visp till vitorna är rena. Vispa vitorna till ett fast skum med 1 msk socker. Vispa gulorna luftiga med 1 msk socker och vispa grädden för sig.

Lägg en marängbotten i formen och krossa den andra. Vänd varsamt ihop äggvisp, grädde, vitorna, den krossade marängen. Ringla ner Nutellan (värm den lite i micron så den blir lite rinnig) så att det blir ränder i smeten. Fyll upp smeten i formen över den hela marängbottnen.

Frys tårtan i minst 4 timmar innan servering, gärna över natten. Servera med färska bär till.

-
Detta är en efterrätt som man gör på max 20 minuter, men som man skulle kunna tro tar flera timmar att göra. Den är snygga att ta fram och smakar ljuvligt-



-Ena marängbotten är placerad i en springform-



-Maräng, gulor & vitor rörs samman-



-Nutellan har jag jag värmt i vattenbad, rörs sedan försiktigt ner tillsamman med det andra-



-Tårtan har varit inne i frysen över natten och nu tagits fram för att ätas upp. Låt vara framme cirka 15 minuter innan den äts-



-Nutella semifreddo serverad tillsammans med hallon-

Innan vi åkte på "kalas" badade Ebba. Jag tror (hoppas) att hon verkligen gillar att sitta i sitt lilla badkar och leka med sina badleksaker, därför försöker jag låta henne få en stund i badkaret så fort tid ges.
En ny favorit är bubbelskummet som jag köpt till henne. Första gången rädd, andra gången skeptisk, tredje gången intresserad och fjärde gången (var igår) riktigt roligt. Eller vad tycker ni det ser ut som hon tyckte????



-Vår lilla solstråle-

Imorgon blir det tema BUFFE, så glöm inte att kika in då med!

God natt fina NI!
hjrta


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: