dagarmedmig

2012-11-12
19:43:01

Att göra en dessert som går på nolltid...
Precis som jag lovat en del av er kommer jag i detta inlägg tipsa om en dessert som passar utmärkt när man har tidsbrist (jag vet att jag ofta tar upp det, men jag älskar när det är smidigt). En dessert med allt i ett, syrlig, söt, fräsch, krämig, super god, snabb och billig. Visst låter det för bra för att vara sant?
Slut tjatat, här kommer den ;) ;)
 
Citronglassfyllda citroner
4 pers
 
4 st stora citroner
2 äggulor
1 1/2 dl florsocker
2 msk citronsaft
2 dl grädde
 
1. Skär av toppen, ca ¼, på citronerna.
2. Gröp ur dem med en liten vass kniv och en liten sked.
3. Vispa ihop äggulor, florsocker och citronsaft i en skål.
4. Vispa grädden hårt och blanda ner äggsmeten.
5. Skär citronerna så att de blir plana i änden och fyll dem med glassmeten.
6. Ställ dem i en form.
7. Häll glassen som blir över i en liten skål.
8. Frys alltsammans i 4 timmar.
9. Skeda glassen som blev över och lägg som en topp på citronerna
(Jag la "citronlocket" bredvid pga. de bara trillade av hela tiden)
 
 
 
(Recept från arla.se)
 
Hoppas ni kommer gilla denna efterrätt lika mycket som vi gjorde!
Skriv gärna en kommentar vad ni tyckte om ni provar att göra den...
 
All kärlek!
 
PS. Imorgon får ni ett recept på inbakad kassler..
 
 
 

Kommentarer:
#1: Cissi

Men guuuuud vad gott det verkar!

Svar: Jag kan lova dig Cissi att det var det :) Något du bara måste prova! Kram till dej
Emelie Ånhed

2012-11-12 @ 19:56:53
#2: Cissi

Lagade igårkväll, men det hann inte frysa. Åt det ikväll och mmm!! Lite svårt att gröpa ur citronerna och lite svårt att äta ur dem. Det bästa av allt är att det blev ganska mycket smet över i en vanlig glasslåda i frysen. :)

Svar: kul att du gillade det :) Jag håller med dig att det var svårt att gröpa ur citronerna, men skam den som ger sig ;) När vi åt glassen var det så där krämig och ganska mjuk. Så att smakerna verkligen skulle komma fram.. Nästa som glass som stått framme en stund, då var den perfekt! Kram
Emelie Ånhed

2012-11-19 @ 20:10:12
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: