dagarmedmig

2012-09-10
21:50:48

Alltid fräscht med fisk...
Det är väldigt sällan jag kan bli så där riktigt sugen på kött, jag älskar kött och det är också det som äts mest här hemma. Kanske just därför som jag ibland blir så vansinnigt sugen på fisk och skaldjur. Ofta när man pratar med andra om fisk så säger de flesta att det är så svårt att komma på vad man ska göra med fisken. Hur man tillagar den för att få bästa möjliga resultat. Jag håller med att det känns simplare att köpa köttfärs eller en falukorv, men variation är A och O i matlagningen. Det gäller bara att våga utmana sig själv i köket. 
 
Här kommer ett recept på lax som passar både som vardagsrätt eller som bjudrätt. Enkelt var det också, vilket jag gillar...
 
Latmanslax
4 pers
 
1 laxsida (1kg)
salt & nymalen svartpeppar
1/2 dl finhackad färsk dill
 
Äppel- och citronglaze:
1/2 dl koncentrerad äppeljuice
1 dl färskpressad citronjuice
1/2 dl flytande honung
 
Primörsallad med brynt smör:
800 g färskpotatis
2 salladslökar (finstrimlade)
250 g färsk grön sparris
100 g smör
1 knippe rädisor (halverade)
1/2 dl finhackad dill
1/2 citron, pressad citron
salt och nymalen svartpeppar
 
Gör så här:
1. En glaze eller glasyr penslas på mot slutet av tiden på laxen, eftersom den söta blandningen annars lätt kan brännas.
2. Salta, peppra och gnid in dill i laxen och lägg på en oljad ungsplåt i cirka 25 minuter.
3. Koka ihop äppeljuice, citronjuice och honung cirka 5 minuter. Låt svalna.
4. Pensla laxen mot slutet av tiden med glazen.
5. Borsta och skala potatisen. Strimla salladslöken.
6. Koka sparrisen i saltat vatten i cirka 3 minuter. Häll av och låt svalna.
7. Smält smöret i en kastrull på medelvärme. När smöret tystnat bildas ett fint skum på ytan. När smöret börjar dofta knäck och när du ser små bruna smulor i skummet är det dags att dra av det från värmen.
8. Låt smöret stå några minuter så att det brynta proteinet faller till botten. 
9. Blanda potatis, lök, sparris, rädisor och dill med smör och pressad citron. 
10. Smaka av med salt och peppar 
 

 
 
 
- Tanken var att jag skulle lägga upp två bilder till på den färdiga laxen, men det funkar tyvärr inte. Har varit strul med blogg.se flera gånger den sista tiden. Hoppas det snart blir bättre! -
 
Prova den rätt om du likt mig är en lax-älskare :)
 
Ta väl hand om dig!
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: