dagarmedmig

2012-09-12
22:50:48

Jag älskar doften av nybakat..
Att kliva innanför dörren och mötas av doften av nybakat är oslagbart. Man blir varm i hela kroppen och man kan inte göra annat än att känna sig välkommen och att man är som "hemma"... Nu när hösten gör sig påmind blir mitt sug efter att baka allt starkare, så idag fick det bli nybakat bröd och nyponsoppa till kvällsmat. Närmare bestämt bakade jag 70 st frallor.
Så är du sugen på en ljummen fralla med en massa smör och ost, är du välkommen hit :) Eller varför inte testa att göra dem själv och se om du tycker de är lika goda som jag tycker :)
 
Mammas hälsobullar
ca. 30 st
 
5 dl mjölk
1 1/2 dl havregryn
1/2 dl linfrön
1/2 dl vetekli
- Ovanstående ingredienser kokas i hop till en "gröt" -
 
Tillsätt:
50 g margarin
1 msk sirap
1 tsk salt
- Rör ner i den färdiga "gröten" -
 
Låt "gröten" svalna. Tillsätt sedan:
50 g jäst
2 tsk bakpulver
8 dl vetemjöl
- Rör samman till en smidig deg. Kavla ut degen så den är cirka 1 - 1 1/2 cm tjock. Ta ut kakorna med hjälp av ett glas. Jäs på plåt i cirka 40 minuter. Grädda i 225 grader i cirka 10 minuter -
 
 
- Degen in action - :) :)


 
- Glas-momentet -
 
- Jäsning -
 
 
- Klara att ätas -
 
Dessa bullar smakar godast om man äter de ljummna. Ett bra tips är att frysa och ta upp och tina på svag värme i ugnen/micron till frukosten/kvällsmaten.
 
Hoppas du kommer gilla de lika mycket som jag gör...
 
Ta väl hand om dig!
 

Kommentar:
#1: Frida

Kommer mer än gärna och smakar en dag :)

Svar: Du är alltid välkommen, det vet du :)Kramar
Emelie Ånhed

2012-09-13 @ 07:06:04
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: