dagarmedmig

2012-09-27
14:37:59

Söndagsmat på en måndag...
Hej och hå vad dagarna springer iväg. Jag är för tillfället världens sämsta bloggare, förlåt. Jag förstår givetvis att man som läsare vill ha nya inlägg så ofta som möjligt. Jag har helt enkelt inte haft någon inspiration pga en jobbig förkylning och hosta. Jag orkar knappt med mig själv. Ser mig i spegeln på morgonen och undrar hur jag ska lyckas spackla över detta hemska ansikte som bara skriker efter vila och sol. Jaja nu ska jag inte tycka mer synd om mig själv utan istället pigga upp både mig själv och er med en god maträtt :)
 
Rostbiff med rotfrukter
4-6 pers
 
1 - 1 1/2 kg rostbiff
Grillkrydda
salt och peppar
2 st rödbetor
3 st morötter
3 st palsternackor
8-10 st potatisar
2 st vitlöksklyftor
1 st kålrot
 
Gör så här:
1. Torka av rostbiffen med hushållspapper. Gnid in rostbiffen med grillkrydda, salt & peppar.
2. Hetta upp smör i en stekpanna och bryn köttet runtom.
3. Stick in en stektermometer i den tjockaste delen på köttet. Ställ in i ugnen på 120 grader. Låt vara i ugnen tills innertemperaturen är 55 grader.
4. Ta ut köttet och lägg det i aluminiumfolie i cirka 30 minuter.
5. Skala alla grönsakerna och dela de i bitar. Lägg på en plåt och ringla smör/ olja över. Salta.
6. Ställ in i ugnen på 225 grader i cirka 30 minuter (under tiden som köttet ligger i folie).
 
- Till detta hade vi bara gräddfil, vilket räcker då köttet har en fantastiskt god smak. Jag älskar ärtor så det fick bli ett litet tillbehör som passade utmärkt till köttet -
 
 
- Tyvärr ser köttet här på bilden inte ut som det gjorde i verkligheten, min mobil gjorde så att köttet såg mer grått ut än rött -
 
 
 
 
- En rätt som nästan gör sig själv. Man behöver inte stå och röra i några grytor i flera timmar, utan man kan göra andra roliga eller nödvändiga saker samtidigt som maten är i ugnen.
Perfekt mat för den stressade familjen (dock inte om man måste ha maten på bordet inom 10 minuter :) ) -
 
Kramar till er
 
 

Kommentar:

Vilken härlig middag,ser såååå gott ut! vilka fina rotfrukter!Ha det bäst,kram Gunilla

2012-09-30 @ 19:14:15
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: