dagarmedmig

2013-05-13
20:39:13

Att tillaga en krämig rätt
Vad ska vi äta idag? Känner ni igen den ständiga frågan som man får höra/känna nästan varje dag? För någon vecka sedan gjorde jag en super smarrig pastagratäng med köttfärs. Maten var en perfekt vardagsrätt som jag kommer göra många gånger till. Nästa gång jag gör den kanske jag slänger i någon ny ingrediens bara för att variera sig lite. Hela familjen uppskattade denna rätten som var mättsam och hur god som helst. Det jag tycker är svårast med att laga vardagsmat är att Ebba ska gilla maten också. Hon är ingen potatis/potatismos älskare, något som jag älskar. Tyvärr har det den senaste tiden nästan bara blivit recept med ris eller pasta som innehåll.
Är det fler än vi i vår familj som älskar pasta? Man kan variera olika pastarätter i all oändlighet. Jag älskar det!
 
KRÄMIG PASTAGRATÄNG
6 pers
 
800 g nötfärs
2 st gula lökar 
2 st mozzarellabollar
2 st tomater
Penne pasta 1 pkt Barilla 500g
2 msk soja
1 pkt arla creme cheese vitlök/örter
2/3 pkt philadelphia ost naturell
1 burk polpa krossad tomat (italiensk)
2 msk Maizenaredning för brunsås
5 dl Grädde
1 påse bladspenat
Riven gratängost
Salt, svartpeppar, allroundkrydda 
Smör
 
Gör så här:
1. Koka pastan enligt anvisningen. När pastan är färdig lägg den i botten på en ungsform.
2. Finhacka gul lök och fräs i smör.
3. Stek köttfärsen tillsammans med löken. Krydda med salt, svartpeppar och allroundkrydda.
4. Häll på de krossade tomaterna och grädden. 
5. Häll på soja och maizenaredning. Låt puttra några minuter. Smaka av och krydda ev. mer
6. När köttfärsen har fått god smak, blanda ner bladspenat. 
7. Häll köttfärsblandningen över pastan.
8. Skär tomaterna i skivor och lägg ovanpå köttfärsen.
9. Klicka över creme cheese samt philadelphia ost på köttfärsen.
10. Hacka mozzarellan och lägg på. Avsluta med att strö över riven ost. 
11. Ställ in i ugnen på 225 grader i cirka 15-20 minuter.
 
TIPS:
- Sätt ugnen på grillfunktionen de sista minutrarna så gratängen får en gyllenbrun färg -
 
 
 
 
 
 
 
Hoppas ni kommer gilla detta och att det kanske blir en ny favorit vardagsrätt som hela familjen uppskattar :)
 
All kärlek!

Kommentar:
#1: Camilla

Verkligen jätte gott!!! Glömde spenaten men gott ändå, hela familjen åt glatt!!! Kram

Svar: Vad glad jag blir att alla i familjen tyckte om maten. Det är så roligt och underlättar verkligen när alla kan äta av samma rätt :) :) Tack för din kommentar Camilla!!! Blir så mycket roligare att blogga när man vet att någon testar recepten :) :) KRAMAR
Emelie Ånhed

2013-05-15 @ 23:08:03
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: