dagarmedmig

2013-05-09
10:45:00

Kall mat är perfekt sommarmat
På sommaren och när det är varmt ute blir jag genast mycket mer sugen på kall mat. Det är också perfekt att bjuda på kalla rätter, då det oftast kan förberedas i god tid innan det skall ätas. När vi har kompisar hemma på middag, så vill jag inte stå i köket och laga mat när de kommer. Jag vill umgås och passa på att prata, därför tycker jag det är perfekt att bjuda på mat som går att förbereda tidigare på dagen eller till och med kvällen innan. 
Något som är lite av en favorit hos oss här hemma är kall fläskfilé. Det finns säkert tusen olika recept på just kall fläskfilé och här är ett som är riktigt gott för den som älskar oliver och kapris. 
 
Kall fläskfilé med smaker av syrligt, sött och salt
6 pers

850 g fläskfilé
salt 
peppar 
smör
 
Dressing:
3/4 dl olivolja
1 msk honung
1 st citron + skal
1 chili
2 msk rosmarin
1 dl oliver
2 st vitlöksklyftor
salt
vitpeppar
3 msk kapris
 
Gör så här:
 
1. Knåda in fläskfilén med salt och svartpeppar.
2. Lägg smör i en stekpanna och bryn fläskfilén tills den får färg.
3. Sätt i en termometer i fläskfilén och ställ in den i ugnen på 175 grader tills den fått
en innertemperatur på 65 grader.
4. Blanda samman allt till dressingen (Skär oliverna på mitten, finhacka chilin).
5. Skär fläskfilén i tunna skivor och lägg dem i en bunke med lock.
6. Häll marinaden över fläskfilén och ställ in i kylen över natten.
 
- Jag serverade potatisgratäng till fläskfilén, men till sommaren röstar jag på en smarrig färskpotatissallad som bästa tillbehöret -
 
 
 
 
 
Tack för att du kollar in här :)
All kärlek
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: