dagarmedmig

2013-09-26
09:25:41

Duktiga Tina Nordström
I söndags satte jag igång med en rejäl söndagsmiddag. När jag tänker på söndagsmiddag tänker jag på kött som kokas riktigt länge. Söndagar brukar vara en perfekt dag att laga mat som ska stå på plattan eller i ugnen länge, då man oftast är mest hemma eller ute i trädgården. 
 
På många restauranger serveras det pulled pork. Jag hade tidigare aldrig gjort det själv, så det kändes som ett bra alternativ förra söndagen. Jag googlade på olika recept och pratade med en vän som några veckor tidigare gjorde detta. Det hamnade till slut på att jag gick efter Tina Nordströms recept. Tina gör först en egen BBQ-sås som hon sedan ungssteker karrén tillsammans med i 9 timmar. Ja, du hörde rätt.....NIO hela timmar :) Men det var de värt.
 
TINA NORDSTRÖMS PULLED PORK
4 port
 
BBQ-sås:
1 st rödlök 
3 st vitlöksklyftor 
0.5 st röd chili 
1 msk fänkålsfrön 
1 msk korianderfrö 
1 msk paprikapulver 
0.5 tsk svartpepparkorn 
0.5 dl japansk soja 
1 msk vitvinsvinäger 
0.5 dl rårörsocker 
3 dl ketchup 
 
Gör så här:

1. Skala och finhacka rödlöken. Skala vitlöksklyftorna och kärna ur chilin. Stöt vitlök, chili och kryddor i en mortel.

2. Lägg allt i en kastrull tillsammans med soja, vinäger och socker. Koka upp och låt puttra i ett par minuter, ställ åt sidan och låt svalna.

3. Blanda i ketchupen och låt såsen bli kall. Häll upp på rena flaskor och förvara i kylen. Barbequesåsen håller i minst 2 veckor.

 

PULLED PORK

1 kg fläskkarré 
2-3 dl barbecuesås 
0,5 msk paprikapulver 
2 krm cayennepeppar 
2 msk olivolja

Gör så här:

1. Lägg köttet i en gryta, häll över barbecuesåsen,olivolja, paprikapulver och cayennepeppar.

2. Sätt ugnen på 110 grader. Sätt in grytan i ugnen när tänderna är borstade och gå och lägg dig.

3. Efter ca 9 timmar tar du ut den.

 
 

Vad man sen väljer att ha till köttet är det som man själv är sugen på. Det passar med precis vad som helst. Vad man än har till så är det ändå köttet som du kommer att komma ihåg. Så gott är det.

Jag hade hemgjord guacamole, vattenmelon, sallad och indiskt nanbröd. Vill man istället ha det lite matigare är hemgjorda pommesfrites gott eller varför inte kokt potatis och en smarrig brunsås..

 - Låt fantasin flöda -

Helgen är snart här. Men vart har denna veckan tagit vägen? Tyckte precis det var helg. 

Ska du göra något roligt i helgen? Berätta gärna... Vi ska bort både på fredag och lördag, så tyvärr blir det inte så mycket matlagning. Ska försöka få till något smarrigt på söndag. 

♥ Önskar dig en bra torsdag ♥

 


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: